Na czym polega zaangażowanie pracownika?
Co to znaczy, że pracownik jest zaangażowany w pracę? Czy to oznacza zostawanie po godzinach? Przejmowanie inicjatywy w pracy? A może po prostu chęć związania się z organizacją? Aon Hewitt badając zaangażowanie pracowników na całym świecie, stworzył model zaangażowania pracowników składający się z trzech elementów – jakie to obszary?
Czy jesteś zaangażowanym pracownikiem ? Dlaczego tak uważasz? Organizacje na całym świecie chciałyby mieć samych super zaangażowanych pracowników, jednak badania pokazują, że aż 42% pracowników swoja pracą się nie przejmuje. Jakie elementy są kluczowe, by można było mówić o tym, że pracownik jest zaangażowany?
Aon Hewitt badając ten obszar wyznaczył trzy elementy:
- To, co pracownik mówi – czyli czy mówi o firmie w sposób pozytywny zarówno wobec swoich kolegów z pracy i przełożonych, znajomych jak i klientów. Na tym poziomie, zaangażowanie przejawia się tym, że pracownik uważa, iż pracuje w organizacji, która prawidłowo realizuje swoje cele, oferuje dobra warunki pracy oraz dobrej jakości produkty bądź usługi.
- To, co pracownika trzyma w organizacji – czyli czy pracownik chce być częścią firmy i chce się z nią związać na dłużej (czy też na przykład nie marzy o niczym innym bardziej jak o odejściu z niej)
- To, co pracownik robi – czyli czy pracuje efektywnie a jego wysiłki zmierzają do tego, by organizacja weszła na kolejny poziom rozwoju, mogła świadczyć lepszej jakości usługi, rozwijała się. Czy ma inicjatywę i chęć do tego, by na to „wspólne dobro” pracować.
Z badań Hewitt wynika, że zaangażowanie pracowników różni się w poszczególnych częściach świata. W Europie jest z nim najsłabiej. Braki w tym zakresie ma aż 48% pracowników – czyli prawie połowa. Najlepiej na tym tle wypada Ameryka Łacińska, gdzie aż 71% pracowników jest w swoją prace i organizację zaangażowanych.