Liderzy z różnych stron świata
Pracujecie w międzynarodowym środowisku? A może rozważacie wyjazd za granicę do pracy? W Polsce najczęściej mamy do czynienia z szefami z Europy lub USA. Emigracja poza nasz kontynent również nie jest częsta. Tymczasem gdybyśmy mieli okazję pracować z szefem z Afryki lub Ameryki Południowej, moglibyśmy się mocno zdziwić w kontekście tego, jak prowadzą swój zespół.
Każda kultura ma swoje mocne i słabe strony. Polacy są bardzo gościnni i tworzą mocne więzi , nierzadko trwające całe życie. Za to jesteśmy urodzonymi pesymistami i mistrzami w narzekaniu. Jakie sa zatem mocne i słabe strony poszczególnych kręgów kulturowych?
Amerykanie (USA) są najbardziej spośród wszystkich zorientowani na działanie. (jest to mocną stroną prawie 40% menedżerów – dla porównania w Europie zaledwie co czwartego). Są tez mocno nastawieni na sprzedaż i wyniki finansowe (choć nie aż tak, jak menedżerowe ze Środkowego Wschodu). Ich najsłabszą stroną jest samoświadomość, autentyczność i … kreatywność (najgorszy wynik ze wszystkich kręgów kulturowych).
Środkowy Wschód – jeśli wybieracie się do Dubaju, to warto spodziewać się, że tamtejsi menedżerowie będą nastawieni sprzedażowo, zorientowani na rozwój i ekspansję oraz prawie tak zorientowani na działanie jak Amerykanie. Za to są dość słabi w myśleniu strategicznym (mocna strona niespełna 10% menedżerów) i rzadko kiedy są wizjonerami.
Afryka ma menedżerów bardzo doświadczonych ale mało zorientowanych na rozwój biznesu. To też szefowie najmniej zorganizowani i bez wizji tego, do czego dążą. Za o potrafią budować świetne zespoły.
Indie – menedżerowie są mocno nastawieni na własny rozwój i zdobywanie doświadczenia i wiedzy. W pozostałych parametrach nie wyróżniają się ponad inne kultury (ale też nie są w niczym najsłabsi)
Chiny – Myśleliście , że największą zaletą menedżerów z Chin będzie praca zespołowa? I owszem, są w tym nieźli, choć nie przebijają Ameryki Południowej. Dla 40% kierowników z Chin, mocną cechą jest ambicja. Są to też osoby zorientowane na rozwój biznesu i grane do jednej bramki. Najlepsi są jednak w analityce. Prawie połowa menedżerów z Chin to osoby o wysokich kompetencjach analitycznych.
Ameryka Południowa i Łacińska – tu was zaskoczę. Są nie tylko najbardziej ambitni (prawie 70%) ale to również szefowie którzy niebywale potrafią motywować i angażować do działania. Ich mocną cecha jest też nastawienie na pracę zespołową (największe ze wszystkich kręgów kulturowych. Co ciekawe, brakuje im doświadczenia i wiedzy. Mają tez problemy z tworzeniem długofalowych więzi.
Europa – a jak wyglądamy my na tym tle? W zasadzie w niczym się nie wyróżniamy. Mamy myślenie analityczne (nie aż tak częste jak w Chinach, ale jest nieźle) i największy odsetek menedżerów z Europy cechuj myślenie strategiczne. Europejczycy są jednaj najsłabsi w rozwijaniu zespołów i … najmniej ambitni. Mocną cechą menedżerów z Europy jest wizjonerstwo i autentyczność.
Pod szefem z jakiego kręgu kulturowego chciałbyś zatem pracować?
źródło:hbr.org