Kluczowe Wskaźniki Efektywności – czyli za co można rozliczać telemarketera
Telemarketer bądź telesprzedawca to obecnie niezwykle popularne stanowiska pracy – zarówno u młodzieży, która potrzebuje sobie dorobić w okresie wakacyjnym czy w trakcie roku akademickiego, jak i wśród osób starszych stażem, które w okresie bezrobocie, podejmują się tymczasowo pracy w telesprzedaży. Jeśli zdecydujecie się na pracę w telemarketingu, to za co mogą was w pracy rozliczać?
Oczywiście pierwszą kwestią, jaka się nasuwa to „sprzedaż”. Ilość sprzedanych usług nie jest jednak jedynym wyznacznikiem efektywności. W zależności od firmy i produktu może ich być znacznie więcej. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym:
Liczba telefonów na godzinę – tam, gdzie liczy się zwięźle przekazana treść komunikatu i znaczna ilość wykonanych w określonej jednostce czasu rozmów (np. przy ankietach) jednym z ważniejszych wskaźników będzie ilość rozmów na określony czas- najczęściej dzień lub godzinę.
Satysfakcja klienta – może być mierzona w różny sposób – np. poprzez wysłanie wraz ofertą ankiety czy kolejny telefon do klienta z pytaniem o jakość obsługi ze strony telesprzedawcy. Grunt, że im wyższa ocena ze strony klienta, tym lepiej.
Długość połączeń – czyli po prostu czas trwania rozmowy
Stosunek połączeń wykonanych do nawiązanych – mierzy tak naprawdę jakość bazy, czyli to ile rekordów jest pustych (nasz potencjalny klient nie odbiera telefonu)
Koszt kontaktu – mierzony dzięki badaniu czasu trwania rozmowy oraz wynagrodzenia sprzedawcy – dzięki temu , firma wie ile konkretnie kosztuje ją każde połączenie bazując na tym, ile połączeń telemarketer wykonuje, ile z nich kończ się sprzedażą i jaka jest stawka telemarketera przy uwzględnieniu jego prowizji
Koszt godziny – mierzony skutecznością pracy telesprzedawcy przy uwzględnieniu ilości wykonanych i nawiązanych połączeń
W zależności od charakteru produktu oraz firmy, KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności ) mogą być różne – warto o nie dopytać managera, by wiedzieć, czego od Ciebie wymagają.