Internet i obsługa komputera – jak widzą siebie Polacy?
Jako rekruter, często rozmawiam z kandydatami na temat poziomu umiejętności obsługi komputera i poruszania się po Internecie – w końcu komputer to obecnie podstawowe narzędzie pracy, a Internet pozwala nam nie tylko wymieniać się informacjami, ale również szybko znajdować potrzebne dane, usprawniać pracę dzięki aplikacjom itd. Czy Polacy posiadają wysokie kompetencje w tym zakresie? I jaka jest ich samoocena?
Niestety empiryczne doświadczenie osobiste każe mi stwierdzić, że poziom umiejętności obsługi komputera, popularnego oprogramowania oraz Internetu nie jest nadmiernie wysoki – i to zarówno u osób starszych, jak i młodych. Mimo iż wiele osób wpisuje w CV np. bardzo dobrą znajomość excela, to okazuje się, że większość tych „bardzo dobrych” umiejętności sprowadza się do wprowadzania danych w tabelę, filtrowania i sumowania. Przy trudniejszych formułach lub choćby zadaniu stworzenia tabliczki mnożenia w zadaniu, kandydaci się gubią. Badania wykazują jednak, że mamy dość wysokie mniemanie o własnych kompetencjach.
W ramach projektu Rinascimento II przebadano osoby z 8 krajów Europy prosząc je o ocenę swoich kompetencji na kilku wymiarach – między innymi w zakresie obsługi komputera i Internetu. Jak oceniamy swoje kompetencje?
- co czwarty Polak uważa, że jego wiedza na temat arkuszy kalkulacyjnych jest średnio wysoka (25,3%), co piąty (21%) że wysoka i co piąty (19,5%) że bardzo wysoka (słabo radzi sobie tylko co 10 ty)
- bardzo wysoką wiedzę na temat możliwości jakie daje internet ma co trzeci Polak (33,2%) a wysoką co czwarty (28,6%) – w sumie daje to ocenę wysokiej znajomości Internetu aż u 60% Polaków – czy nie przesadziliśmy lekko?
- 62,2% badanych uznało, że ma bardzo wysoką wiedzę na temat komunikacji mailowej
- a połowa (49.8%) umie świetnie wyszukiwać potrzebne informacje (np. opcje na tańsze loty)
- 39% uważa również, że ma bardzo wysoką wiedzę umożliwiającą odróżnianie prawdziwych od fikcyjnych informacji (jeśli tak jest, to skąd nadal taka ilość spamu w ramach marketingu „szemranego”?)
- wiedzę o e-usługach (np. e-księgowość, e-learning, e-płatności) również mamy sporą (45,2% bardzo wysoką a 26,6% wysoką)
- co ciekawe, mamy bardzo wysoką wiedzę (na podstawie autodiagnozy) związaną ze specjalistycznymi programami wykorzystywanymi na własny użytek (np. Photoshop) – 30% uważa, że kompetencje w tym zakresie ma bardzo wysokie, 26,1% uważa je za wysokie, a 21% za powyżej przeciętne a tylko 15% za średnie (7% za niskie). Ciekawe jest to, że 77% osób uważa, że potrafi posługiwać się programami lepiej niż przeciętny Polak – co jest z założenia niemożliwe)
Większość badanych (68%) stanowili ludzie młodzi (20-30 lat) którzy mieli przynajmniej wykształcenie średnie. 57% pracowało w chwili prowadzenia badania.
Badania przeprowadzono również w innych krajach (we Włoszech, na Węgrzech, w Czechach, Austrii, Hiszpanii). Okazuje się, że Włosi są skromniejsi niż my – wprawdzie również w wielu aspektach ponad połowa jest powyżej średniej (co jest zasadniczo niemożliwe), ale różnica jest mniejsza – np. jako doskonałą znajomość arkuszy kalkulacyjnych umiejętności swoje opisuje 14% Włochów, wysoką – 15%, a powyżej przeciętnej 23% (czyli lepszych niż średnia jest 52%, a nie jak u nas 65%). Jeszcze niższe wyniki uzyskują Czesi. Mało skromni są Austriacy, a jeszcze bardziej zadufani w sobie niż my – Litwini! U nich aż 40% badanych określiło swój poziom obsługi arkuszy kalkulacyjnych jako bardzo wysoki, 31% jako wysoki, a 16,5% jako powyżej średniej. Zaledwie 12% Litwinów jest poniżej średniej – to prawie taka sytuacja jak z naszą średnią krajową – niby jest, a wszyscy mają mniej 🙂