Antyporadnik: jak zepsuć ogłoszenie o pracę
Sztampa, brak jasnych wymagań lub lista oczekiwań, których nie spełni nawet pracownik z wieloletnim stażem pracy – oto najczęściej pojawiające się błędy ogłoszeń rekrutacyjnych. Efekt – znacznie mniejsza liczba odpowiedzi od kandydatów bądź też nadmiar aplikacji, w żadnej mierze niespełniających kryteriów oczekiwanych przez pracodawcę.
W wielu ogłoszeniach rekrutacyjnych brakuje istotnych z punktu widzenia kandydatów informacji o firmie lub stanowisku:
- Niejasne wymagania na danym stanowisku
Pracodawca skupia się na oczekiwaniach wobec kandydata, pomijając listę zadań, za które pracownik będzie odpowiadał.
- Niejasna nazwa stanowiska
Obcojęzyczne terminy bądź chęć dodania prestiżu do stanowiska owocują kilkoma możliwościami nazewnictwa. W efekcie kandydat nie wie, na jakie stanowisko kandyduje – czy przedstawiciel handlowy jeździ do klienta czy też nie? Czy New Business rozwija nowe możliwości biznesowe (np. poprzez nawiązywanie współpracy) czy też występuje w roli telemarketera?
- Zbyt długa lista oczekiwań
Zamiast skupiać się na najważniejszych kompetencjach, w ogłoszeniach wymienianych jest kilkanaście cech idealnego kandydata – to zniechęca osoby, które spełniałyby wstępne kryteria.
- Brak oferty firmy lub bardzo lakoniczne informacje
Informacja, że firma oferuje umowę o pracę oraz konkurencyjne wynagrodzenie to zbyt mało, by potencjalny kandydat uznał pracodawcę za bardziej atrakcyjnego niż inni.
- Standardowe oczekiwania wobec kandydatów
Lista 4-5 cech, typowych dla większości ogłoszeń o pracę, które ani nie różnicują od siebie kandydatów, ani też nie pozwalają wywnioskować niczego na temat charakteru pracy.
Ślepa uliczka
Dlaczego zatem pracodawcy tworzą ogłoszenia niemalże z szablonu? Otóż twierdzą, że nie warto tracić czasu, gdyż większość kandydatów i tak nie czyta ogłoszeń uważnie, wysyłając CV „jak popadnie”, a jeśli jest taka potrzeba – pisząc standardowe i nic nie wnoszące listy motywacyjne. Z drugiej strony patrząc, kandydaci uważają, że nie ma co wczytywać się w ogłoszenie, skoro pracodawca nie przejawiał ochoty, by dokładniej opisać stanowiska.
Jak się okazuje w praktyce, treść ogłoszenia i jego forma mogą być tym czynnikiem, który pozwoli przyciągnąć kandydatów pożądanych przez pracodawców. Dobrze uczynić tego użytek.