8 zaskakujących faktów na temat rotacji pracowników
Nie zawsze praca którą mamy spełnia nasze marzenia – niekiedy potrzebujemy odmiany (wyższych zarobków, lepszych warunków pracy) . Powodu dla których pracownicy zmieniają firmę bywają różne – okazuje się jednak, że niekiedy rzeczy, które wydawałyby się nam oczywiste i wprost wpływające na to jak wygląda rotacja pracowników w firmie wcale takimi nie są. Myślisz, że zawsze niskie wynagrodzenie powoduje chęć zmiany pracy? No to jesteś w błędzie!
Co wpływa na rotację w dość przewrotny sposób? Dzięki analizie dużych ilości danych i szukaniu korelacji między nimi możliwe było ustalenie elementów wpływających na zmniejszenie lub zwiększenie rotacji w firmie – niektóre naprawdę zaskakują.
1.Osoby korzystające z nowszych wersji przeglądarek internetowych zwalniają się rzadziej.
Czas pozostawania u jednego pracodawcy pracownika korzystającego z nowej wersji Chrome lub Mozilli jest średnio o 15% dłuższy niż pracownika, który korzysta z Internet Explorera. Dlaczego? Nie wiadomo, ale firma Evolv, która znalazła ta korelację zapewnia, że jest prawdziwa. Niestety, nakaz aktualizacji przeglądarek przez firmę nie zmniejszy rotacji – pracownik musi zrobić to samodzielnie i z własnej inicjatywy.
2.Pracownicy z polecenia rotują 13% rzadziej.
Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie do swoich systemów rekrutacji opcji polecenia kandydata przez pracownika firmy. Taki polecony pracownik jest dla firmy bardziej wiarygodny, łatwiejszy w rekrutacji i szybciej się aklimatyzuje. Okazuje się również, że pracownicy z polecenia dłużej zostają w firmie.
3.Mała ilość nadgodzin zwiększa rotację.
Wydawałoby się, że pracownik, który nie musi zostawać po godzinach w pracy jest bardziej zadowolony. Okazuje się jednak, że jeśli pracownik nie zostaje nigdy po godzinach w pracy, to częściej się zwalnia niż ten, który ma tygodniowo 1-3 godzin płatnych nadgodzin.
4.Mieszkanie za blisko pracy zwiększa rotację.
Masz do pracy 5 minut piechotą? To możesz nie wytrzymać w niej z byt długo. Wprawdzie jeśli mieszkamy daleko od pracy i długo dojeżdżamy spędzając sporo czasu w korkach, to często szukamy nowego miejsca pracy nieco bliżej, by zaoszczędzić na czasie. Jeśli jednak mieszkamy za blisko, to współczynnik rotacji jest podobny jak u tych osób, które mieszkają daleko. Co się zatem liczy? Obecność miejsc użyteczności (np. sklepów, szewca) w pobliżu pracy. Dla pracowników to właśnie okazuje się być ważniejsze niż czas dojazdu.
5.Możliwość pracy elastycznej ważniejsza niż długość pracy.
Pracownicy którzy mają możliwość decydowania o tym, w jakich godzinach pracują i elastycznie dopasowują grafik pracy do swoich zajęć rzadziej się zwalniają niż pracownicy, którzy po prostu pracują krócej. Elastyczność okazuje się to być ważniejszym czynnikiem niż długość pracy dla satysfakcji pracowników.
6. Dobry manager ważniejszy niż zarobki.
Pracownicy, którzy mają dobrego managera, którego darzą szacunkiem, są 6 razy mniej skłonni do zmiany pracy nawet jeśli zarabiają mniej niż ich koledzy, którzy mają pecha posiadać szefa gorszego. Jakość pracy managera i jego stosunek do podwładnych okazuje się być najważniejszym elementem w przewidywaniu tego, jak duża będzie rotacja w zespole.
7.To, czy ktoś jest „skoczkiem” nie wpływa na długość pracy w firmie.
Jeśli ktoś często zmieniał pracę, to kolejną również szybko zmieni – prawda czy mit? Większość pracodawców zakłada, że osoby które zmieniały często pracę w przeszłości są ryzykowne – będą szybko chciały uciec do kolejnej firmy. Tymczasem analiza dużej ilości danych przeprowadzona przez Evolv wykazuje, że nie ma żadnej korelacji między współczynnikami rotacji a częstotliwością zmiany pracy. Innymi słowy – pracownik który w przeszłości często zmieniał pracę ma takie same szanse na pozostanie w kolejnej firmie na dłużej, jak pracownik, który w pracował w poprzednich miejscach pracy latami.
8.Tylko co piąty pracownik odchodzi z firmy przez pieniądze.
Wynagrodzenie wydaje się być niezwykle ważnym czynnikiem motywacyjnym. Kiedy idziemy na rozmowę kwalifikacyjną, to pytanie o wynagrodzenie wydaje się być jednym z najbardziej istotnych. Tymczasem zaledwie 22% rotacji – jak wynika z badań Gallupa – jest spowodowanych zbyt niskim wynagrodzeniem. Innymi słowy – tylko co piąty pracownik zwalnia się dlatego, że za mało mu płacą.