4 sposoby na skuteczny monitoring rynku pracy
Kariera, która rozwija się w błyskawicznym tempie? Jeśli trzymasz rękę na pulsie, to jest to możliwe. Pomoże ci w tym regularny monitoring rynku pracy, który pozwoli śledzić nowe trendy w zatrudnieniu, orientować się, kogo pracodawcy poszukują i jakie kompetencje i specjalizacje będą liczyć się w przyszłości na rynku pracy. Jak go prowadzić efektywnie?
- Przeglądanie ofert w serwisach ogłoszeniowych
Co jakiś czas – np. raz na kwartał, warto zrobić gruntowny przegląd ogłoszeń w serwisach ogłoszeniowych. Co można się z niego dowiedzieć?
- Jaka jest koniunktura (kto jest poszukiwany i ile jest ofert – dużo czy mało)
- Czy zmieniły się kompetencje na stanowiskach, podobnych do Twojego (np. częściej poszukiwane są osoby z językami obcymi albo obsługa określonego programu)
- Czy w branży w której pracujesz pojawiły się jakieś nowe stanowiska (mogą to być nowe specjalizacje bądź nowe nazwy na stare stanowiska)
Taki monitoring, pozwoli ci stwierdzić, czy branża w której pracujesz jest przyszłościowa, czy się rozwija i co musisz robić, by być na czasie i rozwijać się na tyle, by stale być konkurencyjnym na rynku.
- Dołączenie do grup tematycznych w serwisach społecznościowych
To również dobry sposób na to, by wiedzieć co dzieje się w branży. W mediach społecznościowych znajdziemy mnóstwo grup tematycznych – od poświęconych szukaniu pracy, zleceniobiorcy czy pracownika w konkretnej branży, po wiadomości z określonej dziedziny. Dołącz do takich grup, a będziesz na bieżąco.
- Profil w serwisach profesjonalnych
Po co? Po to, by dostawać zaproszenia i oferty pracy – dzięki temu, jak często twój profil jest wyszukiwany, wesz, jak mocno specjaliści z twojej dziedziny są poszukiwani.
- Wiadomości branżowe
Poza tematycznymi informacjami, serwisy branżowe zazwyczaj posiadają dział poświęcony pracy w danym obszarze – warto go przeglądać. Można też po prostu czytać nagłówki wiadomości i dzięki temu wiedzieć kto kogo kupił, kto kogo przejął i jaka firma otwiera się nieopodal.