Samotność w pracy
Czy masz poczucie, że masz w pracy znajomych bądź przyjaciół? A może czujesz się samotny? Nowe technologie, możliwość zdalnej pracy i realizowania zadań w dowolnych godzinach z jednej strony sprawia, że możemy lepiej zarządzać własnym czasem. Z drugiej… stajemy się coraz bardziej samotni – pozbawieni relacji w biurze i kolegów. I choć na pierwszy rzut oka wydaje się to mało ważne, to okazuje się, że praca zdalna może prowadzić do zwiększenia ryzyka depresji.
Z badań przeprowadzonych w 2011 roku (Hakan Ozcelik i Sigal Barsade) wynika, że samotność w pracy może prowadzić do pogorszenia się wyników zarówno w zadaniach bezpośrednich, jak i pracy zespołowej. Brak znajomych w pracy (i poczucia więzi z kolegami) prowadzi również do obniżenia poziomu zaangażowania w wykonywaną pracę (po prostu nam mniej zależy). Zdaniem specjalistów, praca zdalna która nie ma określonych godzin jest tez mniej efektywna przez to, że nie czekamy na wyjście z niej tak jak pracownicy, którzy przychodzą do biura (i tak jesteśmy w domu) – zatem nie spieszymy się aż tak bardzo i nie wykonujemy rzeczy tak szybko jak pracownicy w biurach.
Na pocieszenie tych, którzy pracują zdalnie warto dodać, że praca stacjonarna wcale nie oznacza posiadania przyjaciół. Z badań z 2014 roku opublikowanych w the Guardian wynika, że 42% pracowników nie ma nikogo bliskiego w pracy – nawet pracując stacjonarnie. A czy koś z Was czuje się samotny?