Dlaczego warto zadbać o to, by pracownik był w pracy wesoły i zadowolony?
Ten tekst w zasadzie nie jest dla nas – pracowników, ale dla naszych przełożonych i szefów, którzy stanowczo zbyt rzadko przejmują się tym, czy ich podwładni są zadowoleni z pracy. Tymczasem zatrudnianie uśmiechniętego i zadowolonego pracownika opłaca się znacznie bardziej. Oto dlaczego:
Jak wynika z badań Jennifer Pryce Jones, autorki książki “Happiness at Work”:
- zadowolony pracownik pracuje efektywnie 80% czasu pracy, podczas gdy niezadowolony zaledwie 40% (być może to jest właśnie klucz do wyjątkowo niskiej produktywności Polaków);
- najbardziej zadowoleni pracownicy biorą o 66% mniej dni chorobowych niż ci niezadowoleni;
- szczęśliwy pracownik ma około 180% energii więcej na robienie rzeczy związanych z pracą niż jego niezadowolony kolega;
- zadowolony pracownik jest o 155% bardziej zadowolony z pracy i jednocześnie o 150% bardziej zadowolony z życia;
Wynika z tego, że o zadowolenie pracowników należy dbać. A to oznacza nie tylko godziwe wynagrodzenie, ale również cały szereg innych aspektów pracy – takich jak docenienie, samodzielność czy możliwość rozwoju.
W Polsce produktywność jest niska– szacuje się, że wyrabiamy ledwo nieco ponad połowę europejskiej normy. Przy czym pracujemy ciężko i długo – pod względem ilości godzin spędzonych w pracy – przodujemy. Może po prostu jesteśmy niezadowoleni z prac, które wykonujemy? Jak uważacie?