Docenienie – klucz do zadowolenia pracowników
Czego potrzeba by pracownik był zmotywowany i nie narzekał? Wysokiego wynagrodzenia? Szkoleń? Ciekawych zadań? To wszystko jest oczywiście ważne, ale kluczowe jest docenienie pracownika. Jak się okazuje zwykle za małe i za rzadkie.
Dziś na spotkaniu firmowym dowiedziałam się, że mój pomysł który poddałam szefowi jest w jego opinii pomysłem innej osoby. Nawet nie wiadomo do kogo mieć pretensje, bo przecież nikt mi zasług nie ukradł – to szef pomylił pomysłodawców. No trudno, jednorazowa sytuacja nie spędza mi snu z powiek, ale jestem sobie w stanie wyobrazić jak czułabym się, gdyby ta sytuacja była standardem. To właśnie tego, byśmy byli doceniani potrzebujemy by pracować z ochotą. Dlaczego nasi przełożeni tak często tego nie rozumieją?
Z nowego, przeprowadzonego ostatnio w USA badania Globoforce® Workforce Mood Tracker wynika, że co drugi pracownik nie jest zadowolony z ilości pochwał jakie dostaje (52%). W tym 39% czuje się wysoce niedocenianych a 17% uważa, że NIGDY nikt nie docenił ich za ich wysiłki. Nigdy.
Pracowników, którzy czują się niedoceniani znacznie łatwiej skusić inną ofertą pracy. Wśród zaś tych, którzy nie są zainteresowani zmianą pracy aż ¾ czuje się docenianych w pracy przez przełożonych. Nawet jednak jeśli pracownik jest już jedną nogą za drzwiami, nadal warto go doceniać – 77% pracowników którzy szukają nowej pracy i tak starałoby się bardziej, gdyby wiedzieli, że ich wysiłki zostaną dostrzeżone i docenione.