Menopauza w pracy
Kobieta w okresie menopauzy wchodzi w trudny okres życia. W tym okresie przemianie podlega nie tylko fizyczna strona kobiety, ale zmiany te wpływają również na psychikę kobiety – a co za tym idzie mają wpływ również na jej pracę.
Objawy klimakterium, których doświadczają kobiety obejmują takie sany jak:
- bezsenność
- uderzenia gorąca,
- zmiany nastroju
- zwiększenie drażliwości
- nastroje depresyjne
Oczywiście nie wszystkie kobiety odczuwają menopauzę w równym natężeniu, dla większości jednak jest to trudny okres, który może negatywnie odbić się na pracy zawodowej. Z badań przeprowadzonych w University of Nottingham wynika, że pracodawcy często nie dostatecznie zwracają uwagę na problemy kobiet w okresie przekwitania, a wystarczyłoby zadbać o kilka podstawowych kwestii, by objawy złagodzić. Dobra wentylacja biura, zadbanie o to by biuro nie było przegrzane, miejsce do wyciszenia i odpoczynku, swobodny dostęp do toalety i biura, pozwalają kobiecie lepiej o siebie zadbać i zminimalizować wpływ menopauzy na pracę.
W badaniach zauważono również, że kobiety niechętnie przyznają się przed przełożonymi do przechodzenia przez klimakterium. W efekcie, kierownik nie wiedząc dlaczego zachowanie jego pracownicy się zmienia, nie potrafi dobrze pokierować zespołem – wiedza na temat trudności, które kobieta przechodzi pozwoliłyby managerowi na poprawę komunikacji. Dlaczego kobiety nie mówią? Specjaliści przewidują, że powodem jest wstyd i traktowanie klimakterium jako całkowicie prywatnej sprawy. A czy Wy powiedziałybyście swojemu szefowi, że właśnie przechodzicie trudny okres? Czy uważacie, że lepiej nie mówić?