Czy Twój Szef oczekuje perfekcjonizmu w pracy?
Na ile wolno Ci nie potrafić wykonać pewnych działań w pracy? Czy masz w swojej pracy prawo do tego, by popełniać błędy? Czy w twojej pracy promowani są jedynie perfekcjoniści?
Perfekcjonizm w pracy nie zawsze jest korzystny – perfekcjoniści mają tendencję do prokrastynacji (czyli zwlekania z wykonaniem działań i odkładania spraw na ostatnią chwilę), żyją w większym stresie (co owocuje u perfekcjonistów często zespołem nadwrażliwego jelita) a przede wszystkim, perfekcjoniście trudno jest osiągnąć zadowolenie z wyników wykonanej pracy (jeśli już – po serii usprawnień i przeróbek, uda mu się ją skończyć). Wielu szefów oczekuje jednak takiego zachowania od swoich pracowników.
Po czym można poznać, że Twój szef oczekuje perfekcjonizmu?
- Na jedną pochwałę usłyszysz 10 narzekań. Przy czym i tak, pochwała opatrzona będzie znamiennym słówkiem „ale” („świetnie się spisałeś, ale następnym razem…”)
- Częstą metodą motywacji pracownika jest u szefa porównanie pracownika do innej osoby na tym samym bądź podobnym stanowisku, który lepiej radzi sobie z określonymi zadaniami („gdybyś mógł brać przykład z Piotrka, on nigdy nie …”)
- Zamiast wsparcia i pomocy w trudniejszych zadaniach, szef wyraża zdziwienie Twoją niekompetencją (po jakimś czasie, pracownicy przestają przychodzić do niego z problemami i trudnościami)
- Nigdy nie czujesz się dość dobry, by poprosić o podwyżkę.
- Często zwraca uwagę na detale – nawet jeśli niewiele znaczą w kontekście zadania (np. szef odsyła raport, gdyż na 46 stronie, tabelka wydrukowała się nieco nierówno)
Macie jakieś sposoby na radzenie sobie z szefem który oczekuje ciągłego perfekcjonizmu w pracy?