Strach przed chorobowym
Kiedy pracownik przychodzi do pracy chory, zarówno naraża zdrowie innych pracowników, którzy mogą się zarazić, jak i własne – bo przechodzona grypa to często poważne komplikacje. Poza tym, pracownik z gorączką nie jest w pracy efektywny. Mimo tego i tak wielu z nas decyduje się – zamiast do lekarza – pójść normalnie do pracy mimo choroby. Dlaczego? Ze strachu przed reakcją szefa…
Na zlecenie firmy SCA, producenta produktów higienicznych, wśród pracowników brytyjskich przeprowadzono badanie dotyczące tego, czy pracownicy bez większych problemów, w przypadku choroby, idą na zwolnienie lekarskie. Okazuje się, że choć jest to najlepszy z możliwych wybór, w sytuacji choroby aż co piąty pracownik przeżywa stres i lęk związany z koniecznością powiadomienia szefa o chorobie. W efekcie więc, zamiast do łóżka, chory pracownik idzie do pracy.
Pracownicy boją się, że jeśli nie przyjdą do pracy, ich szef odbierze to jako brak zaangażowania lub nielojalność. Co czwarty pracownik podejrzewa, że dzwoniąc do szefa i informując go o chorobie, będzie na tyle zdenerwowany, że nie będzie brzmiał jak osoba rzeczywiście chora i szef pomyśli, że pracownik „coś kombinuje i kręci”.
Przez zwolnieniem w czasie choroby, powstrzymuje pracowników również strach przed tym, że ich biurko obrośnie w nie załatwione sprawy, nad którymi po powrocie z chorobowego, ciężko będzie zapanować. Jednocześnie, mała ilość pracowników ma świadomość, że przychodząc do pracy naraża zdrowie swoich współpracowników.
A jak jest u nas? Zdarza Wam się chodzić do pracy będąc chorym?