Nie przerywaj i nie daj sobie przerywać
Ile razy w ciągu dnia zdarza ci się, że pracę przerywa ci kolega z pracy, szef bądź telefon od klienta? Oczywiście telefonów nie unikniesz, ale przerywanie przez kolegów czy wiadomość na czasie można ograniczyć. Warto, bo zakłócenia w pracy, nawet kilkusekundowe, bardzo mocno ograniczają Twoją efektywność pracy.
Czy wiesz ile czasu w pracy marnujesz przez to, że ktoś ci przerywa? To nieprawdopodobne, ale szacuje się, że około 3 godzin! Problemem nie jest bowiem samo to, że ktoś przerwał ci na parę sekund czy minut pracę, ale to, że twoje skupienie uległo rozproszeniu, po przerwaniu musiałeś na nowo „wgryzać się” w temat, a każde rozproszenie dodatkowo zwiększa ilość popełnionych błędów (i potrzeba potem czasu na ich naprawienie).
Według badań, które przeprowadził David Z. Hambrick z Michigan State University, oderwanie kogoś od pracy zwiększa ryzyko błędu aż dwukrotnie! Pogorszeniu ulega też jakość pracy, bo musimy wracać do przerwanego wątku, przez co praca trwa dłużej i mniejsza jej ilość jesteśmy w stanie zrobić w tej samej jednostce czasu.
Jak zatem ustrzec się przed przerywaniem nam pracy?
- W telefonie wycisz dzwonek i usuń wszystkie powiadomienia typu pop up. Najlepiej po prostu nie wiedzieć, że masz wiadomość (możesz też na czas wykonywania ważnej pracy po prostu wyłączyć w telefonie internet – rób tak wtedy, kiedy telefony musisz odbierać). Badania wykazują, że nawet jeśli nie przeczytamy wiadomości, którą dostaliśmy, to sama świadomość tego, że ją mamy nas rozprasza.
- Na biurku ustaw kartkę „nie przeszkadzać” dając tym samym sygnał kolegom, by ci nie przeszkadzali. Oczywiście na początku będą to ignorować, ale jeśli konsekwentnie w momencie, kiedy ci przeszkadzają, będziesz pokazywać na kartkę i unikać rozmowy, to po jakimś czasie się nauczą. Można połączyć to z techniką pomidora i podać godzinę, w których można ci przeszkadzać.
- Powiedz szefowi, że w biurze nie możesz się skupić i zaproponuj pracę z domu w określonym wymiarze czasu (np. 1-2 dni w tygodniu).
- Sam staraj się nie przerywać innym. Zamiast przychodzić do czyjegoś biurka i mu przerywać, wyślij maila (a jeśli wyjaśnienie problemu jest prostsze osobiście, zapytaj meilowo, o której możesz przyjść by porozmawiać).
A jakie wy stosujecie metody na to, by wam nie przerywano?