Praca po godzinach – zostać czy iść?
W niektórych firmach po prostu nie wychodzi się o czasie z pracy. Nie dlatego, że jest aż tyle obowiązków, ale dlatego, że po prostu nie wypada. W innych – można wyjść bez zwracania uwagi na to, czy koledzy jeszcze siedzą czy nie. Jak zorientować się – kiedy jesteś nowym pracownikiem – kiedy można wyjść z pracy i co sprawdzić, by mieć pewność, że nic nam – za opuszczenie biura – nie grozi.
Nic nie frustruje szefa bardziej, niż pracownik, który wyszedł z pracy, mimo że nie wykonał priorytetowego na dziś zadania. Z drugiej strony, siedzenie po godzinach każdego dnia, nie ma większego sensu. Przecież każdy ma jakieś życie i chce móc odpocząć. Jak zatem to pogodzić? Zrób sobie listę, którą sprawdzisz każdego dnia przed wyjściem z pracy:
- Czy jeśli teraz wyjdę, to nie wykonam czegoś, czego termin bezwzględnie mija dziś?
- Czy jest coś, na co mój szef będzie czekał jutro od rana? A jeśli tak, to czy zdążę to zrobić czy też powinienem wysłać mail wyjaśniający, kiedy otrzyma to, na co czeka?
- Czy moi koledzy z pracy jeszcze są w biurze, a jeśli tak, to dlaczego?
- Czy mam do robienia projekt dzielony z drugą osobą i czy ona jest jeszcze w pracy? Jeśli tak, to czy mogę jej jakoś pomóc?
- Czy został mi jakiś mail, na który powinienem odpowiedzieć dziś?
Jeśli nadal nie wiesz – mimo listy – czy możesz już wyjść z pracy (bo np. 80% osób jeszcze siedzi przy biurku), podejdź do szefa, zaraportuj, co zrobiłeś danego dnia i po prostu zapytaj czy możesz wyjść. W ten sposób pokażesz, że jesteś odpowiedzialny i zależy ci na pracy (a jednocześnie sprawnie poradziłeś sobie z obowiązkami).