Co jest potrzebne do bycia zaangażowanym pracownikiem?
30 stycznia, 2013
Zaangażowany pracownik to dla firmy pracownik na wagę złota. Firmy, które zatrudniają zaangażowanych pracowników, mają wyższe obroty i szybciej się rozwijają, a jej klienci są bardziej zadowoleni. Pracownikom też opłaca się bycie zaangażowanymi – dzięki temu bardziej lubią swoją pracę i mniej ich ona męczy. Czego zaś potrzeba pracownikom by mogli być zaangażowani? I co się dzieje, jeśli któryś elementów brakuje?
Z badań Tower Watson 2012 wynika, że do tego, by czuć się zaangażowanymi potrzeba:
- tradycyjnych metod budowania angażowania (uznania dla pracowników, dawania poczucia wpływu, rozwijania kompetencji pracownika)
- odpowiednich warunków pracy – narzędzi, wsparcia ze strony przełożonego i innych pracowników
- balansu między pracą a życiem prywatnym – środowiska pracy, które pozwala na to, by zachować energie i nie wypalić się pracą, takiego, które wspiera pracownika psychicznie, emocjonalnie i fizycznie, nie narażając go na dodatkowy stres
Jak oceniają te warunki pracownicy?
- Okazuje się, że zaledwie 35% uważa, że ich firma wspiera ich we wszystkich trzech obszarach- zarówno motywuje pracowników, jak i dostarcza im niezbędnych narzędzi oraz pozwala na zachowanie zdrowia psychicznego
- 22% pracowników to tzw. „nie wspierani” – czyli tacy, którzy są motywowani, ale brak narzędzi bądź brak zrozumienia dla potrzeb emocjonalnych bądź psychicznych nie pozwala im na pełne zaangażowanie – są sfrustrowani tym, że nie mają odpowiednich narzędzi lub tym, że firma wyciska z nich ostatnie soki
- 17% pracowników to pracownicy, którym wprawdzie firma zapewniła narzędzia i sprzęt. Mają również zachowany balans między życiem prywatnym a zawodowym (praca nie jest nazbyt stresująca, nie ma jej zbyt dużo itd.). Niestety nie są wspierani na poziomie budowania zaangażowania – nie ma awansów, premii, zauważania ich starań.
- 26% to pracownicy, którzy nie są motywowani a do tego brakuje i narzędzi a szef wiele wymaga
Do której grupy wy należycie?