Social media dla budowania wewnętrznego wizerunku firmy
Pojęcie Employer Brandingu, czyli budowania marki firmy jako pracodawcy, od kilku lat jest niezwykle modne. Firmy budują i wdrażają strategie budowania wizerunku, coraz częściej wykorzystując w tym celu narzędzia social media – Facebook’a czy mikroblogi. Niestety, bardzo często zapominają o tym, że narzędzia te wykorzystać można też wewnętrznie, a nie tylko do tego, by budować wizerunek kierowany do kandydatów.
Z badań brytyjskiej agencji pracy Hyphen wynika, że aż 42,5% pracowników byłoby zadowolonych, gdyby mogli komunikować się ze swoimi przełożonymi przez Facebook’a. 1/5 chciałaby tez śledzić informacje na temat firmy i jej rozwoju na mikroblogu. Informacje te powinny być umieszczane przez managerów czy prezesa firmy. 39% pracowników chciałoby też móc informować o swojej firmie na Facebook.
Takie zaangażowanie pracowników w social media mogłoby być dla firmy nie lada kapitałem. Wyobraźmy sobie np. że firma wprowadza na rynek nowy produkt i większość z jej 1000 osobowej załogi pisze w pozytywnym świetle o nowym produkcie na swojej ścianie na FB czy na prowadzonym przez siebie mikroblogu – zasięg takiej reklamy jest bezcenny.
Niestety firmy boją się social media i częściej zakazują korzystania z FB czy Twittera niż wspierają pracowników w oddolnym budowaniu wizerunku firmy. W regulaminach korzystania z social media przez pracowników więcej jest zakazów niż pozytywnych przykładów tego, jak dobrze i prawidłowo komunikować informacje o swojej firmie. Pracownicy, którzy nie raz czytali o zwolnieniach w firmach wywołanych przez komentarz pracownika na FB, boją się pisać cokolwiek, nie są bowiem pewni reakcji ze strony przełożonych. A przecież im więcej młodych pracowników w firmie, tym większy zasięg mediów społecznościowych – młodzi ludzie sporą część swojego życia spędzają online.
Czy w waszych firmach macie ustaloną politykę social media? Czy piszecie czasem dobrze o swojej firmie na swoich ścianach czy profilach w mediach społecznościowych?