Efektywność pracowników spada

Według badania Talent Club „Polski menedżer czasów kryzysu” jedynie 23 proc. menedżerów pracuje ze stuprocentową efektywnością. Z kolei ponad połowa ankietowanych przyznała, że ich efektywność wynosi pomiędzy 60-70 proc.

Współczesny spadek efektywności pracowników w ostatnich latach przybiera na sile, a głównym winowajcą takiego stanu rzeczy jest smartfon. Zgodnie z informacjami PulsHR, ciągły cykl informacyjny, powiadomienia sygnalizujące nadejście bardzo ważnych wiadomości, wielokanałowość obiegu treści w sieci sprawiły, że produktywność w pracy nieustannie maleje. Badania w Wielkiej Brytanii dowiodły, że użytkownicy smartfonów sięgają po swoje urządzenie co najmniej raz na siedem minut. Według ocen naukowców, pracownik, którego od wykonywania zadania odciągnęło powiadomienie na telefonie, potrzebuje na powrót do właściwego poziomu koncentracji około pół godziny.

Zarządzanie przez lęk

Większość pracowników deklaruje, że nie obawia się utraty pracy. Istnieje jednak grupa osób, która odczuwa z tego powodu wyraźny lęk. Obawę przed zwolnieniem może potęgować fakt, że rośnie liczba kandydatów aplikujących na dane stanowisko.  – „Przedsiębiorcy stawiają na wydajność pracowników i oszczędności w firmie. Na pozór lęk przed utratą pracy może chwilowo zwiększyć efektywność pracowników, jednakże nie będzie to zjawisko długotrwałe. Wielu przedsiębiorców wychodzi z założenia, że jeśli pracownik nie sprawdza się w stu procentach na danym stanowisku, można go łatwo zastąpić innym kandydatem. Nie zapominajmy jednak, że zatrudnienie nowej osoby wymaga poświęcenia dużej ilości czasu i pracy, aby najpierw znaleźć, a potem wdrożyć nowego pracownika w swoje obowiązki, nie mówiąc już o pieniądzach przeznaczonych na jego rekrutację.

Motywować czy nie?

Istnieją różne formy motywowania pracowników. W zależności od kondycji finansowej firmy można skorzystać zarówno z finansowych motywatorów, takich jak różnorodne świadczenia dla pracowników: premie finansowe, telefon komórkowy czy samochód służbowy, jak również skorzystać z niefinansowych metod motywacji pracownika, czyli sposób jego traktowania, zbudowanie z nim odpowiednich relacji oraz emocjonalne zaangażowanie pracownika w sprawy firmy. – „Dla wielu pracowników ważna jest satysfakcja z wykonywanej pracy, a na to przekłada się pozytywna atmosfera w pracy, okazywanie zaufania pracownikowi, pochwały i docenienie jego wyników. Nie bez znaczenia jest również system tzw. ścieżek kariery oraz umożliwienie rozwoju zawodowego i osobistego poprzez szkolenia, kursy oraz profesjonalne kwalifikacje biznesowe. Zmotywowany pracownik jest bardziej zaangażowany w swoje obowiązki i pracuje efektywniej, dzięki czemu może korzystnie wpłynąć na sytuację firmy.

www.cimaglobal.com

Źródło: eGospodarka.pl