Poczucie winy – uczucie, która zabija motywacje pracowników

Czy potrafisz pracować, pozostawiając za sobą sprawy biurowe po wyjściu z pracy? Pracodawcy taką postawę uważają za mało zaangażowaną- wolą, kiedy pracownik czuje się na tyle związany z pracą, że jest w stanie myśleć o niej również po pracy. Takie osoby również się zdarzają, ale niestety kosztem takiego sposobu funkcjonowania jest dość szybkie wypalenie zawodowe, które w dużej mierze wiąże się z … poczuciem winy w przypadku nie realizowania obowiązków zawodowych po pracy.

Z badania przeprowadzonego ostatnio przez firmę Robert Half (w USA) wynika,że 45% pracowników czuje się zobligowanych do odpowiadania na służbowe maile po godzinach pracy, 47% czuje się winnych jeśli z powodu choroby nie przyjdzie do pracy lub przynajmniej nie będzie pracować zdalnie, 42% czuje nacisk na to, by raz na czas sprawdzić służbową skrzynkę podczas wakacyjnego urlopu. To wprawdzie badania z USA, ale w naszym kraju obserwujemy podobne zjawisko. Zaangażowany pracownik przedkłada pracę nad życie prywatne (ale jest ceniony przez pracodawcę). Niezaangażowany, ma nieco bardziej spokojne życie, ale mniejsze szanse na awans i większe na bycie zwolnionym – jak uważacie, gdzie jest granica? I jak pozbyć się poczucia winy związanego z tym, że nie pracujesz na chorobowym czy urlopie?