Czy pracodawcy wiedzą, jak bardzo nas stresują?

Kwestia tego jak bardzo stresuje nas nasza praca jest sprawą bardzo indywidualną. Zależy nie tylko od tego jak bardzo odpowiedzialna i stresująca jest nasza praca obiektywnie ale również od tego jak my sami przeżywamy stres – czy jesteśmy na niego podatni i łatwo reagujemy emocjonalnie czy może potrafimy się zdystansować i praca nie wpływa na nas aż tak bardzo.  Aby praca była efektywna a rotacja mniejsza, pracodawcy powinni dbać o niski poziom stresu u pracowników. Czy nasi szefowie zdają sobie w ogóle sprawę z tego jak stres na nas wpływa?

Szef, który zdaje sobie sprawę z tego jak na stres reaguje jego pracownik i jak bardzo stresująca jest dla niego praca, może redukować poziom napięcia dając pracownikowi odpowiednie do jego kompetencji zadanie czy wspierając w procesie wykonywania pracy. Mało tego, jeśli wie co pracownika stresuje i demotywuje, może tak ustawiać nagrody czy benefity, by odpowiadały one potrzebom pracownika. Wtedy zespół działa lepiej i osiąga lepsze wyniki. Oczywiście, szef musi tu mieć dużą świadomość w kontekście potrzeb i sposobu pracy pracownika. Czy szefowie taką świadomość mają?

Niestety bardzo rzadko – jak wynika z infografiki przygotowanej przez Gravitate, zaledwie 17% pracodawców uważa, że dobrze wie jak duży poziom stresu generuje praca w ich dziale. 83% nie ma o tym zielonego pojęcia – nie wiedzą czy pracownicy się stresują i jak bardzo. Mało tego – 80% managerów nie wie, co ze stresem może zrobić. Nie stworzyli oni żadnej polityki radzenia sobie ze stresem w pracy (ani nie znają takich ustaleń wewnątrz firmy, nawet jeśli dział HR je stworzył). Zaledwie 14% managerów wie jak wygląda polityka radzenia sobie ze stresem i poprawy zdrowia pracowników w ich firmach i uważa, że działania te są skuteczne.

Tymczasem pracownik zadowolony, pracujący bez stresu i zdrowy o 98% bardziej identyfikuje się z kulturą firmy oraz o 58% bardziej chętnie pomaga kolegom z pracy – warto zatem o to dbać drodzy managerowie? Warto!