Reality show by wykluczyć kolegę z pracy?


Mamy kolejny reality show związany z pracą. Po staraniu się o pracę, próbie zostania szefem dzięki programowi telewizyjnemu, czy ustalaniu właściwej wypłaty dla pracowników przyszedł czas na program, który pozwoli pozbyć się niechcianych kolegów z pracy.

Jutro zostanie przez telewizję Fox wyemitowany pierwszy odcinek reality show o znamiennej nazwie „Does Someone Have to Go?”. Zwiastun na górze postu. O co w nim chodzi? Otóż w każdym odcinku pojawia się firma (z gatunku małych,maksymalnie średnich) i biorący udział w programie pracownicy mają zdecydować, kto z pracowników ma z pracy wylecieć. Początkowo, pomysł oparty był o kryzys – w programie miały uczestniczyć firmy, które potrzebowały dokonać ze względu na trudną sytuację ekonomiczną redukcji etatu. Decyzja, którą mieli podjąć uczestnicy bardziej jednak przypominała lincz na mniej lubianym pracowniku i nie miała nic wspólnego z prawdziwą oceną jego kompetencji i postawy w pracy. Fox zdecydował, że program trzeba przeformułować, by ocena pracowników na temat ich kolegów była bardziej „racjonalna”. Zatem teraz nie podaje się przesłanek ekonomicznych do zwolnienia. W zasadzie pracownik, w wyniku programu,nie musi zostać zwolniony – może np. zostać skierowany na warsztaty komunikacji lub zarządzania gniewem. Jakkolwiek na 6 odcinków nagranych z trzema firmami, pracownicy raczej zostają zwolnieni.

Jutrzejszy odcinek opiera się o firmę Velocity Merchant Services z Chicago, która sprzedaje karty kredytowe. W programie bierze udział 16 pracowników, którzy szybko zostają oznaczeni przez program etykietkami („np. bufon, prokrastynator, próżniak, mitoman itd.). Formuła jest taka, że każdy z pracowników na osobności przed kamerą mówi co myśli na temat pozostałych pracowników a na koniec wszyscy siadają w jednym pokoju konferencynym i wspólnie to oglądają. Mówią też sobie ile kto zarabia a w końcu odbywa się głosowanie – kto ma odejść – typowanych jest 3 pracowników. W kolejnym tygodniu, z tych trzech pracowników wybierana jest jedna, która jednak zatrzyma swoje stanowisko. Podobno nie obędzie się bez tego, co ludzi oglądający reality show lubią najbardziej – łez i wybuchów agresji.

Zgodzilibyście się na udział w takim programie? Dlaczego firmy to robią? Poza darmową reklamą firmy w telewizji, przedsiębiorstwo dostaje od telewizji Fox 25 tys $. Telewizja inwestuje również w biuro (jego wystrój), by wyglądało bardziej przyjaźnie przed kamerą. Każdy pracownik, którzy zgodzi się na udział w programie dostaje 1500$ a ci, którzy odpadną dostają 10.000 $ odszkodowania. Ciekawe, czy zdarzą się firmy i pracownicy, którzy zwolnienie na wizji przyjmą z ulgą, bo już od dawna tego chcieli, a tak to jeszcze na tym zarobią.