Zgubne skutki siedzenia

6284553 m Zgubne skutki siedzenia Masz pracę biurową? Oznacza to, że przez większość dnia siedzisz. Jeśli do tego prowadzisz mało aktywny tryb życia i w ramach hobby preferujesz telewizję, oznacza to, że siedzisz jeszcze dodatkowe kilka godzin w ciągu dnia. To bardzo niekorzystnie wpływa na twoje zdrowie.

Oto kilka smutnych faktów:

  • Siedzenie praktycznie nie pochłania energii  – nawet żucie gumy zużywa 10% energii więcej niż siedzenie
  • Kiedy siedzisz, przewodzenie elektryczne w twoich nogach praktycznie się wyłącza. Krążenie spowalnia
  • Spalanie kalorii spada o 1 kcal na minutę siedzenia
  • Aktywność enzymów odpowiedzialnych za spalanie tłuszczy spada o 90%
  • Po dwóch godzinach siedzenia , poziom dobrego cholesterolu zaczyna spadać
  • Zwiększa się ryzyko zachorowania na cukrzycę
  • Osoby z pracą siedzącą są dwa razy bardziej narażone na ryzyko choroby serca i układu krążenia
  • Siedzenie obciąża kręgosłup i prowadzi do degeneracji kręgów szyjnych i odcinka lędźwiowego. Jeśli już musisz siedzieć, staraj się uzyskiwać kąt 135 stopni między nogami a plecami

Jeśli możesz – staraj się stawać i spacerować oraz zwiększać zapotrzebowanie energetyczne organizmu:

  • Żuj gumę w trakcie siedzenia
  • Zamiast windy wybieraj schody
  • Zamiast mailem staraj się rozmawiać z kolegami twarzą w twarz
  • Co jakiś czas wstawaj i wykonuj kilka skłonów i ćwiczeń, które możesz wykonywać w biurze
  • Siedź prosto, zgodnie z zasadami ergonomii
  • Jeśli możesz idź do pracy zamiast jechać autobusem
  • Zmniejsz ilość czasu jaki spędzasz po pracy przed telewizorem

Dodaj komentarz

2 Responses to “Zgubne skutki siedzenia”

  1. Siedzenie nie sprzyja też dobremu trawieniu. Szczególnie narażeni są informatycy programiści i administratorzy baz danych. Cały czas ślęczą przed monitorem, tracą wzrok. Chwile spędzone przed monitorem a potem przed telewizorem mogą zupełnie zrujnować zdrowie.

    To powód dla którego lepiej wybrać karierę administratora sieci, serwisanta, help deskowca. Taki informatyk musi nie tylko patrzeć w monitor ale i regularnie odwiedzać użytkowników. Codzienna gimnastyka, przynoszenie i wynoszenie sprzętu komputerowego to niczym ćwiczenia na siłowni. Niekiedy ma to swoje dobre strony np. porządkowanie kabli pod stołem przy którym siedzi koleżanka:-)

  2. Bogdan says:

    Wiedziałem, że długotrwałe siedzenie jest szkodliwe dla zdrowia, ale nie wiedziałem, że aż tak bardzo. Zaciekawił mnie fakt o spowolnionym spalaniu tłuszczu – to dosyć niepokojący aspekt.