Czy jesteś w pracy asertywny?

Z sondażu przeprowadzonego w serwisie Wirtualna Polska wynika, że Polacy uważają się za asertywnych pracowników. Umieją walczyć o swoje zdanie i własne prawa. Czy rzeczywiście jesteśmy tak asertywni jak się nam wydaje?

W ankiecie, w której wzięło udział 1788 osób, 53% wskazało na to, że są pracownikami asertywnymi, którzy mają swoje zdanie i umieją je przedstawić. 15%badanych orzekło, że nie są asertywni, gdyż boją się stracić pracę a 26% boi się rozmawiać z szefem o drażliwych sprawach. Co ciekawe, przy 53% asertywnych pracowników, zaledwie 6% negocjuje z szefem podwyżki – czy czasem nie mamy więc nieco mylnego wizerunku naszej własnej asertywności?

To, że pracownik myśli że jest asertywny, nie zawsze oznacza, że tak jest w istocie. Często zamiast postawy asertywnej mamy do czynienia z postawą roszczeniową. Bywa i tak, że nasza asertywność istnieje jedynie w naszej głowie – w realnej bowiem sytuacji w pracy nie potrafimy postawić na swoim. Asertywność w pracy ma poza tym kilka twarzy:

Jak wygląda wasza asertywność w pracy?Czy któreś z powyższych obszarów są dla was łatwiejsze, a z innymi macie trudność?