Bezrobotni bez abonamentu, pracownicy TVP na kontrolowanym

abonament rtv Bezrobotni bez abonamentu, pracownicy TVP na kontrolowanym

Już za kilka dni, na pocztach zaroi się od kolejek. Jeśli macie więc coś pilnego do wysłania, lepiej się pospieszyć i na pocztę udać się w tym tygodniu. Od przyszłego poniedziałku, 4,5 mln osób, będzie bowiem próbowało zgłosić na pocztę fakt tego, iż mają prawo do zwolnienia z płacenia abonamentu RTV.

Od 1 marca wchodzi w życie nowelizacja ustawy o abonamencie RTV. Dzięki niej, bezrobotni nie będą musieli opłacać abonamentu za telewizor czy radio. Od 1 marca mają czas na to, aby zgłosić się na pocztę i złożyć stosowne oświadczenie, które potwierdzi fakt bycia bezrobotnym. Od 1 kwietnia nie będą zaś musieli płacić. Wraz z bezrobotnymi, z abonamentu zwolniono też rencistów i niektórych emerytów – w sumie około 4,5 mln osób. Na poczcie może wiec być tłoczno. Ten kto nie zgłosi się bowiem po redukcję abonamentu, w teorii powinien płacić dalej. W praktyce płaci coraz mniej osób, Ci którzy więc mają być zwolnieni a i tak nie płacą, mogą zdecydować się na brak zgłoszenia, aby nie ryzykować kary za okres nie płacenia.

Aby bezrobotny nie płacił abonamentu, nie może mieszkać z co najmniej dwiema osobami powyżej 26 r.ż, które nie spełniają norm pozwalających na zwolnienie ich z abonamentu. Musi też być zarejestrowany jako bezrobotny, w efekcie więc nie wszyscy realnie bezrobotni będą z abonamentu zwolnieni (podobnie jak nie wszyscy zwolnieni rzeczywiście nie mają dochodu).

Warto pamiętać o konieczności złożenia oświadczenia na poczcie – w 2005 roku, kiedy to zwolniono z abonamentu inwalidów I grupy i osoby po 75 roku życia, również wymagano od osób objętych kasacją abonamentu oświadczenia (o nie zamieszkiwaniu z dwiema osobami zdolnymi do opłacania abonamentu). Wiele osób nie złożyło takiego oświadczenia, w efekcie więc emeryci i inwalidzi po dwóch latach dostawali wezwania do zapłaty na kwoty nawet ponad 200 zł.

Jednocześnie TVP chce dawać przykład obywatelom – jeszcze w styczniu, pracowników TVP wezwano do płacenia abonamentu RTV i udowadniania tego faktu poprzez prezentowanie książeczki opłat abonamentowych. TVP twierdzi, że nie płacenie abonamentu jest łamaniem prawa, a jako pracodawca, TVP ma prawo wiedzieć czy pracownik łamie prawo i w przypadku takiej sytuacji, stracić do pracownika zaufanie. Specjaliści prawa pracy twierdzą jednak, że TVP nie ma prawa do tego, by kazać pracownikom pokazywać książeczki.

Dodaj komentarz

3 Responses to “Bezrobotni bez abonamentu, pracownicy TVP na kontrolowanym”

  1. dynioman says:

    heh.. czy ktoś to w ogóle opłacał?? moja matka płaciła przez 20 lat abonament RTV a z kolei znajomy przez 20 lat nie… mnie tam TV jest nie potrzebny więc nie płace, ale tego i tak nikt nie kontroluje więc dla mnie to fikcja

  2. ProgWeb says:

    A jak ktos ma kablowke, to placi podwojnie abonament, bo na ksiazeczke i w cenie operatora 🙂

  3. Sabina Stodolak says:

    @ProgWeb – no właśnie nie:) Bo opłata za kablówkę, jest opłatą za kanały, a abonament, wg ustawy jest opłatą za to że MASZ SPRAWNY telewizor, a nie za to co oglądasz 🙂 Przecież równie dobrze TVP, jak tak płaczą, mogliby zrobić kodowany dostęp -masz abonament, to oglądasz, nie masz, nie oglądasz – ale tu właśnie chodzi o telewizor. Jest pomysł aby doliczać abonament do PIT. I tu też jestem ciekawa, czy to Rada Radiofonii wyda miliony na kontrolę gdzie jest telewizor, czy też tacy ludzie jak ja (którzy nie posiadają odbiornika telewizyjnego i nie oglądają telewizji) będą musieli sami się zgłaszać, z prośbą o kontrolę (może nasz zamkną do zakładu, bo “przecież trzeba być chorym by nie mieć telewizora”:)