Większa umiejętność czytania = wyższa produktywność i bezpieczeństwo pracy

Z ostatnich badań Unesco wynika, że na świecie jest 774 miliony analfabetów. To prawie co piąty dorosły człowiek. W Polsce współczynnik alfabetyzacji jest spory, ale nie znaczy to wcale, że osoby, które chodziły do szkoły i ukończyły ją, umieją czytać- w kontekście rozumienia tego co czytają. Wtórny analfabetyzm, według badań socjologów dotyka prawie 77% osób (45% nie rozumie tego co czyta, 32% rozumie niewiele – w Polsce najpopularniejsze czasopismo to TeleTydzień). A umiejętność czytania – jak wynika z badań przeprowadzony w Kanadzie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo pracy, ale również efektywność pracy.

Podwyższenie umiejętności czytania o 1% to 2,5% wzrost produktywności pracowniczej- taką zależność odkryli australijscy badacze. W efekcie, ów wzrost produktywności pracowników ma przekładać się na 1,5% wzrost PKB. Umiejętność czytania ze zrozumieniem to również umiejętność skupiania się na zadaniu, wyławiania istotnych informacji i pomijania nieistotnych (selekcja treści) – stąd przekładanie się umiejętności czytania i pisania na produktywność zawodową.

Najwyższy wskaźnik braku umiejętności czytania występuje w dużych zakładach produkcyjnych u pracowników i przy taśmach montażowych i na liniach produkcyjnych. W efekcie – poza produktywnością, która mogłaby być wyższa, gdyby pracownicy lepiej czytali, często dochodzi tu do wypadków, bo pracownicy po prostu nie umieją przeczytać ostrzeżenia czy instrukcji. W Kanadzie, po opublikowaniu badań rząd wprowadził plan naprawy poziomu czytelnictwa – w pilotażowym programie, w którym weźmie udział 10 przedsiębiorstw rząd zasponsoruje po 80 godzin lekcji czytania dla pracowników.

źródło:abc.net.au