Rowerem do pracy
Od poniedziałku trwa akcja „Zagoń rower do roboty. Tydzień odpoczynku dla samochodów” , która potrwa do 30 mają, a w najbliższy piątek, w Warszawie odbędzie się dzień „do pracy na rowerze” – obie akcje mają na celu jedno – zaproponować pracownikom alternatywny wobec samochodów czy komunikacji miejskiej sposób dotarcia do pracy – na rowerze.
Dojazd do pracy na rowerze ma sporo plusów. To nie tylko dodatkowa porcja ruchu, ale również brak marnowania czasu na stanie w korkach czy męczenia się w tłoku w autobusie. Nie mówiąc już o proekologicznym wydźwięku roweru. Korzyści z jazdy na rowerze odkryli już dawno temu Holendrzy, którzy zaczęli nawet swoim pracownikom płacić za to, że Ci dojeżdżają do pracy na rowerach. IKEA również sprezentowała części swoich pracowników rowery, aby mogli oni pedałować do pracy. A czy da się dojeżdżać do pracy na rowerze w Polsce?
Największym problemem Polaków którzy chcieliby pedałować do pracy, jest:
- brak miejsca na przechowanie roweru w czasie pracy – pod wieloma biurami nie ma nawet stojaków, a same stojaki na otwartej przestrzeni to też dość niebezpieczna opcja. Jeśli nie ukradną nam roweru, zawsze może okazać się, że wracać do domu będziemy bez siodełka.
- brak szatni w której można się przebrać – trudno spodziewać się, że pracownik banku będzie do pracy jechał w garniturze, a przebieranie się w toalecie pracowniczej nie jest zbyt komfortowe.
- brak możliwości odświeżenia się po drodze – nawet po 15 minutowej jeździe, człowiek nie czuje się zbyt świeżo – zwłaszcza jeśli ma spędzić w pracy 8 godzin. Tylko w niektórych biurach można skorzystać z prysznica – reszta chętnych do pedałowania musi wybrać między własnym fetorem a samochodem.
Mamy jednak w Polsce kilka firm, które chcą być przyjazne rowerzystom. Sztandarowym przykładem jest firma EDC z Warszawy , która poza prysznicami, szatniami oraz parkingiem, funduje swoim pracownikom również stroje rowerowe. A czy Twoja firma jest przyjazna dla rowerzystów?
Co sądzicie o pomyśle na to, by firmy inwestowały w dodatkowe zaplecze dla osób, które przyjeżdżałyby do pracy na rowerach?