Marudni pracownicy bardziej efektywni?
Do niedawna panowała teoria, że najlepiej jeśli pracownicy są zadowoleni z pracy – pracują wtedy efektywniej, biorą mniej dni wolnych czy fałszywych zwolnień lekarskich i mocniej wiążą się z firmą. Jednak ostatnie badania przeprowadzone na uniwersytecie w Pensylwanii pokazują, że opłaca się również być pracownikiem marudnym – bo taki jest bardziej skoncentrowany na zadaniu i efektywniej je realizuje.
Badacze stwierdzili, że osoby, które w pracy często marudzą i na nią narzekają, w rzeczywistości są bardziej produktywni! Dzieje się tak dlatego, że spędzają więcej czasu na mniejszej ilości zadań i w efekcie ich kompetencje są bardziej wyspecjalizowane. Dlatego są w tanie kończyć zadania szybciej. Ci, którzy są zaś szczęśliwi i zadowoleni, częściej „rozmieniają się na drobne”. Narzekacze, przez to, że wykonują mniej rzeczy na raz, są tez mniej podatni na rozpraszacze – i prawdopodobnie również dzięki temu udaje się im być bardziej efektywnymi.
Niestety bycie marudnym nie jest prostą receptą na sukces. Takie osoby są w pracy mniej lubiane i przez to mniej chętnie się im pomaga – zatem czas jaki oszczędzają na zadaniu tracą na komunikację z innymi – kiedy na przykład potrzebują pomocy, jej uzyskanie zajmuje im więcej czasu.