Jak pracodawcy poszukują kandydatów do pracy?

Szukając pracy trzeba wiedzieć gdzie można znaleźć informacje o tym, że dana firma poszukuje pracowników. Przyjrzyjmy się zatem temu, jak pracodawcy szukają pracowników i jakich metod używają.

Instytut badawczy Randstad przepytał pracowników HR z ponad 300 firm i zbadał to, jakie metody wykorzystują oni szukając nowych pracowników. Okazuje się, że w przypadku pracowników niższego szczebla najbardziej popularną metodą poszukiwania pracowników są ogłoszenia w serwisach internetowych (53% firm). Robią to w przeważającej większości firmy większe – zatrudniające powyżej 250 osób. Mniejsze firmy korzystają głównie z rekomendacji pracowników i znajomych. Co ciekawe, na trzecim miejscu pod względem popularności okazały się Urzędy Pracy – zatem warto (jeśli jesteś pracownikiem niższego szczebla) odwiedzać raz na czas strony Urzędów Pracy i dowiadywać się u źródeł o nowych ofertach jakie spłynęły od pracodawców. Dość często firmy korzystają jeszcze z ogłoszeń w prasie (33%) oraz rekomendacji osób z innych firm (29%). Z usług agencji doradztwa personalnego korzysta jedynie 14% firm.

W przypadku poszukiwania osób na stanowiska managerskie i specjalistyczne sytuacja wygląda nieco inaczej. Tu również najpopularniejsze są internetowe serwisy rekrutacyjne (48%) oraz rekomendacje znajomych (34%), ale na trzecim miejscu znalazły się ogłoszenia w prasie. Tak jak w przypadku pracowników niższego szczebla, z płatnych ogłoszeń w serwisach rekrutacyjnych częściej korzystają firmy duże – prawdopodobnie małe firmy nie mają wystarczających budżetów na to, by ogłaszać się w ten sposób. Z informacji Urzędów Pracy korzysta jedynie 23% firm, za to nieco więcej korzysta z pomocy firm doradztwa personalnego. Co ciekawe, z pomocy biur karier na uczelniach korzysta jeszcze mniej firm niż w przypadku stanowisk mniej specjalistycznych. Wynikać może to z tego, że w poprzez biura karier dotrzeć można głównie do studentów i świeżo upieczonych absolwentów, którzy nie mają jeszcze tak dużego doświadczenia jak wymaga pracodawca.

Z oceny pracodawców wynika też, że najłatwiej znaleźć pracowników administracyjnych i niewykwalifikowanych robotników. Trudno jest z zapełnieniem wakatów managerskich, pracowników IT oraz brygadzistów i mistrzów.

Jakie z tego wnioski dla kandydatów? Choć nadal warto sprawdzać ogłoszenia w serwisach internetowych i jest to podstawą szukania pracy, warto wykorzystywać również inne metody szukania pracy – kontakt z Urzędami Pracy, Biurami Karier przy uczelniach czy wreszcie budować siatkę znajomych po to, by jak najwięcej osób wiedziało o tym, że jesteśmy otwarci na propozycję pracy.