6 sposobów na znalezienie pracy w firmie typu start -up

rp_program-referencyjny2.jpgMasz już dość korporacji i tego, że twój wpływ na to co dzieje się w firmie jest niewielki? Marzy ci się praca w firmie, która naprawdę dynamicznie się rozwija i w ciągu kilku lat może stać się drugim Facebookiem? Jesteś gotowy na to, by ciężko pracować i w zamian za to mieć poczucie budowania czegoś nowego? Jeśli tak, to praca w firmie typu start-up jest dla ciebie idealna. Tylko jak ją znaleźć?

Praca w firmach typu start-up to przede wszystkim praca w firmach technologicznych – tworzących nowe rozwiązania oparte o nowe technologie. Najczęściej, firmy typu start-up poszukują programistów (zazwyczaj jest to kwestia rozwoju jakiejś aplikacji), ale dość szybko pojawiaj się potrzeba zatrudnienia project managera, marketingowca czy asystenta, który wspiera pracowników w codziennych czynnościach. Dlatego pracę w takiej firmie możesz znaleźć niezależnie od tego, czy umiesz kodować czy nie. Jak taką pracę znaleźć? Czy wystarczy przeglądanie ogłoszeń rekrutacyjnych?

Otóż niestety nie. W start -upach najczęściej nie ma jeszcze żadnego HR’a, który zajął by się rekrutacją (nie ma zatem czasu na tworzenie i publikowanie ogłoszeń) i często (jeśli start-up jeszcze nie otrzymał żadnego dofinansowania), nie ma środków by ogłaszać rekrutację przez typowe portale rekrutacyjne. Wyjątkiem jest infopraca, która umożliwia małym firmom rozwój bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jak zatem dowiedzieć się, że start-up szuka ludzi i jak się do niego dostać?

1.Serwisy ogłoszeniowe (niektóre)

Mała ilość czasu i bardzo konkretne potrzeby sprawiają, że firmy typu start-up ciężko spotkać na job-boardach. Znajdziesz je na infopracy oraz w serwisach dla freelancerów. Nierzadko bowiem start-up jest otwarty na pracę zdalną czy doraźną współpracę z określonym specjalistą i nie szuka pracownika zainteresowanego umową o pracę do końca życia (często na to nie ma też środków). Dlatego serwisy, w których poszukują pracy freelancerzy mogą być niezłym źródłem wiedzy na temat start-upów i tego, kto i do czego jest im potrzebny.

2.Social media

Najłatwiejszym medium jest Facebook. Prawie każdy start-up dość szybko zakłada FanPage, bo to po prostu szybka i łatwa forma taniej reklamy. Facebook to również duża ilość grup tematycznych związanych z konkretnymi branżami lub zawodami. Na tych grupach można ogłaszać zapotrzebowanie na pracownika – szybko, bezpłatnie i efektywnie. Dlatego dla ciebie, to dobre źródło wiedzy. Pamiętaj, by tak poprawić swój profil, by dać się stargetować. Polub strony związane ze start-upami i technologiami, dołącz do grup tematycznych w twojej branży lub regionie i śledź ogłoszenia. W grupach tematycznych nierzadko start-upowcy zadają też konkretne pytania (niekoniecznie o pracę) – bądź pomocny i nawiązuj kontakt.

3.Meet-upy i spotkania branżowe

Firmy start-upowe są silnie związane z branżą internetową i w efekcie mocno poruszają się po tym terenie. Prezentują swoje pomysły i usługi podczas konferencji spotkań poświęconym start-upom, bywają na spotkaniach programistów piszących w języku jakim napisany jest start-up, uczestniczą w spotkaniach tematycznych związanych z internetem, start-upami, marketingiem internetowym itd. W każdym większym mieście takie spotkania odbywają się cyklicznie (np. KrakSpot, Startup Grind Poland, Startup Stage, Startup Fest, Startup Mixer itd.)

Uczęszczaj na takie spotkania – słuchaj o start-upach, poznawaj ludzi. A kiedy poznasz produkt lub usługę, która cię zachwyci, nie zawahaj się pogadać z ludźmi, którzy ją tworzą.

4.Networking

Start-upy nawiązują współpracę poprzez sieć kontaktów. Ktoś kogoś zna, ktoś o kimś słyszał. Czasem od zwykłej rozmowy na zadany temat tworzy się wątek, który kończy się współpracą. Poznawaj zatem ludzi, którzy w start-upach działają. Pytaj ich o ich pracę, interesuj się tym, jak to działa. Im więcej osób znasz, im na większej ilości imprez start-upowych bywasz, tym bardziej stajesz się rozpoznawany. To żmudny i długotrwały proces, ale opłacalny.

5.Serwisy dotyczące start-upów i własna inicjatywa

Czytaj serwisy poświęcone start-upom. Polskie i zagraniczne. Zwracaj uwagę na informacje o nowych firmach, produktach, usługach jakie się w nich pojawiają. Testuj je, sprawdzaj, bądź aktywny. A kiedy znajdziesz produkt, który ci się podoba i w który uwierzysz, napisz do pomysłodawców i daj im znać, że istniejesz (możesz np. napisać maila o tym, że usługa ci się podoba i co byś zmienił od strony użytkownika). Nawet jeśli od razu nie zadzwonią, by dać ci pracę, to nawiążesz kontakt. Pamiętaj, że ludzie od start-upów znają innych ludzi od start-upów.

Przykładowe serwisy, które mogą ci się przydać to: mamstartup.pl, di.com.pl, antyweb.pl, spidersweb.pl, springwise.com, StartUp Magazine.

6.Produkty i usługi firmy

Innym sposobem na start-up jest też korzystanie z usług i produktów danej firmy. Przykładowo, szukasz programu do zarządzania zadaniami i trafiasz na aplikację, która zaczyna ci się podobać. Poznajesz produkt i korzystając z własnej inicjatywy nawiązujesz kontakt z twórcami.

A jak dostać pracę?

Nie aplikuj, tylko poszukaj rozwiązań

Chcąc dostać pracę w korporacji, wysyłasz CV i masz nadzieję, że spełnisz oczekiwania opisane w formie kompetencji. W start-upach jeden pracownik musi umieć wszystko i być możliwie elastycznym. Pomysłodawcy nie mają czasu na tworzenie opisu stanowisk – raczej z grubsza wiedzą kto by się im przydał. Wiedzą jednak, jakie mają problemy i z radością powitają osobę, która będzie miała dla nich konkretne rozwiązania tych problemów. To twoja szansa. Przyjrzyj się okiem specjalisty obecności firmy na rynku. Znajdź słabe punkty, opracuj propozycje rozwiązań i wyślij je do firmy. To oczywiście pracochłonny proces (znacznie bardziej niż wysłanie samego CV), ale za to niezwykle skuteczny (a dla Ciebie to niezły przedsmak tego, że w start -up nierzadko robi się coś, bez jasności tego, czy będzie z tego chleb).