Konflikt z kolegą z pracy? Też jesteś winny
Czujesz się szykanowany przez kolegę z pracy? Jego żarty lub zachowanie wobec ciebie kompletnie ci nie odpowiada? Co możesz zrobić w takiej sytuacji, by konflikt się nie zaostrzał oraz być ty nie czuł się coraz gorzej?
Nie każdy z nas jest w stanie stawać do konfrontacji z innymi osobami. Kiedy nasi koledzy zaczynają z nas żartować, odnoszą się do nas w niemiły sposób pochylamy głowy i nic nie mówimy mając nadzieję, że w końcu przestaną. Jeśli stosujesz taką strategię zachowania to nie tylko zapewniasz sobie ciągłość i eskalację konfliktu, ale również sprawiasz, że twoi koledzy z pracy nawet nie zorientują się, że robą ci krzywdę.
W sytuacji konfliktu polegającego na tym, że część kolegów z pracy odnosi się do nas w sposób w jaki nie chcielibyśmy by się do nas odnosili, tylko jedna strategia przynosi realne korzyści – powiedzenie asertywnie wprost i już za pierwszym razem, że nie życzymy sobie takiego zachowania wobec nas. To jedyny sposób na to, by zmienić ich zachowanie wobec nas. Jeśli nie zareagujemy i pozwolimy sobie z nas żartować to dajemy jednocześnie do zrozumienia, że ich zachowanie nam nie przeszkadza – że zgadzamy się na takie traktowanie. Jeśli zareagujemy dopiero po kilku tygodniach czy miesiącach, nasi koledzy będą zdziwieni tym, że nagle (w ich opinii) staliśmy się drażliwi.
W sytuacji szykanowania i mobbingu od strony osób na równorzędnych stanowiskach winni są nie tylko atakujący, ale również osoby, które pozwalają na to, by ich właśnie w ten sposób traktować. Zatem uważajcie na to, jak sami zachowujecie się w pracy.