Jak się przygotować do telefonicznej rozmowy kwalifikacyjnej?
25 lipca, 2008
Wywiad telefoniczny jest coraz częściej stosowanym narzędziem rekrutacyjnym. Służy do pierwszej, wstępnej selekcji kandydatów. W zależności od stanowiska na które aplikujemy oraz konkretnych wymagań w zakresie danego stanowiska może być krótką rozmową sprawdzającą jedynie kilka faktów z CV, może też służyć głębszej diagnozie umiejętności kandydata (np. przy rekrutacji na stanowisko telemarketera)
Jak się przygotować do wywiadu telefonicznego?
- Pamiętaj, że wywiad telefoniczny to nie luźna pogawędka ale sposób na selekcję kandydatów. Jeśli nie „sprzedasz” się przez telefon, możesz nie mieć szansy na bezpośrednie zaprezentowanie swojej osoby.
- Uśmiechaj się! Telemarketerzy szkoleni są do tego, by uśmiechać się do rozmówcy w trakcie rozmowy. Postaraj się zachować pogodę ducha i uśmiechać do telefonu. Jeśli masz trudność z uśmiechaniem się bez powodu, w trakcie rozmowy stań przed lustrem i uśmiechaj się do samego siebie. Taką metodę stosują telemaketerzy.
- Szumy, trzaski, kłopoty z zasięgiem mogą wpłynąć niekorzystnie na komunikację między Tobą a rekruterem. Jeśli zostaniesz „złapany” w pociągu, na ulicy, w pubie – postaraj się przełożyć rozmowę na inny termin, w którym będziesz mógł spokojnie porozmawiać.
- Przygotuj sobie swoje CV, abyś na bieżąco mógł weryfikować pytania i sprawdzać podane informacje z tymi które zawarłeś w CV.
- Przygotuj sobie listę pytań do rekrutera. Być może będziesz miał możliwość dowiedzenia się czegoś więcej na temat stanowiska na które aplikujesz. Poza tym, zainteresowanie przyszłą pracą jest zwykle mile widziane.
- Pamiętaj, lub miej przy sobie listę swoich mocnych stron. Dzięki temu będziesz wiedział na które aspekty postawić nacisk podczas rozmowy telefonicznej.
- Nie kłam na temat swoich doświadczeń i umiejętności. Nawet jeśli przejdziesz do kolejnego etapu, na bezpośrednim spotkaniu pracodawca zweryfikuje Twoje umiejętności, a spotkanie okaże się dla Was obojga stratą czasu.