5 trendów w rekrutacji na 2017 rok
W rekrutacji sporo się zmienia i z jednej strony jest to efekt coraz większego udziału technologii w naszym życiu, a z drugiej kwestia rynku pracownika, który zmienia zasady dotychczasowej gry. Jakie trendy dominować będą w rekrutacji w przyszłym roku i na co kandydaci powinni się przygotować?
1. Więcej wywiadów telefonicznych i rozmów przez Skype’a/ Hangouta oraz videorekrutacji
Nacisk na to, by rekrutacja była efektywna powoduje, że rekruterzy muszą wybierać metody, które pozwalają im szybko i trafnie oceniać kandydatów. Stąd coraz częściej najpierw odbywa się rozmowa telefoniczna, a potem rekruter decyduje, czy umówi się na bezpośrednie spotkanie z kandydatem, czy nie. Taki telefon pozwala dowiedzieć się o kandydacie więcej bez marnowania czasu przez obie strony (można zdiagnozować nawet oczekiwania finansowe). Częściej będziemy też zapraszani na rozmowę przez videoczat. Bardziej zaawansowane technologicznie firmy zaczną wdrażać videorozmowę, która polega na zadawaniu pytań przez system i nagrywaniu odpowiedzi kandydata. Taki jednostronny wywiad pozwala zaoszczędzić czas. Oczywiście, na prowadzenie takich rekrutacji może pozwolić sobie tylko ta firma, która nadal ma wielu kandydatów na jedno stanowisko. Jeśli nie – rekruterzy będą musieli dbać o wrażenie, jakie zrobią na uczestnikach procesu rekrutacji.
2. Skrócenie procesu rekrutacji
Kandydaci nie chcą już czekać tygodniami na decyzję co do zatrudnienia. Firmy nie mogą też podejmować decyzji w nieskończoność, bo kandydat przyjmie inną ofertę. Dlatego cały proces ulega skróceniu i nie chodzi tu tylko o tempo podejmowania decyzji, ale również rezygnację z kilkuetapowych rekrutacji. W efekcie w przyszłości podjęcie decyzji rekrutacyjnej od momentu przesłania CV powinno zamknąć się w kilku dniach-2 tygodniach a nie – jak to obecnie bywa – w 3-4.
3. Coraz większy udział agencji rekrutacyjnych w rekrutacjach
W wielu branżach zapotrzebowanie na pracowników jest bardzo duże a ich podaż niewielka. Przewagę mają też ci, którym udaje się znaleźć dobre osoby i wyłowić prawdziwe talenty. Pracownicy agencji rekrutacyjnych stają się coraz bardziej wyspecjalizowani w konkretnych obszarach, a to sprawia, że nierzadko lepszą inwestycją jest rekruter zewnętrzny, który „zna ludzi” niż wewnętrzny rekruter, który rekrutuje do wszystkich działów w danej firmie. Rola agencji będzie rosła przede wszystkim tam, gdzie o pracownika jest trudno. Część wakatów zajmą też pracownicy z zagranicy, a to również kieruje pracodawców do agencji wyspecjalizowanych w dostarczaniu takich pracowników.
4. Więcej inwestycji w markę pracodawcy
Rynek pracownika dyktuje nowe warunki pracodawcom. Muszą starać się zachęcić pracowników do aplikacji właśnie do nich. Dlatego inwestycje w markę pracodawcy będą rosły. Nie mogą to być jedynie puste słowa, dlatego nadal (mimo tendencji zastępowania pracowników maszynami) potrzebne będą inwestycje w benefity pracownicze i dopasowywanie warunków pracy do oczekiwań pracowników. Oznacza to zarówno lepsze biura, więcej atrakcji jak i możliwości pracy zdalnej czy po prostu wyższe premie i możliwości rozwoju. Inwestycja w markę pracodawcy tyczy się również inwestycji wewnętrznych, nakierowanych na już pozyskanych pracowników. By zostali i zachęcali innych.
5. Więcej kanałów rekrutacyjnych
Pracy możemy szukać w zasadzie wszędzie – dzięki komórkom i tabletom z dostępem do internetu nie jesteśmy ograniczeniu do komputera stacjonarnego. A to zmienia również źródło pozyskiwania ofert pracy. Poza serwisami pracy i tablicami ogłoszeniowymi, wzrośnie rola reklam dostosowanych do konkretnych grup odbiorców, systemów poleceń, a także niestandardowych miejsc poszukiwania pracowników i nietypowych kampanii rekrutacyjnych. Kiedy o pracownika trudniej, to „kto pierwszy, ten lepszy”.
Podsumowując – rekrutacja w 2017 roku to proces znacznie bardziej dynamiczny. Szybkość i tempo zmian, a także możliwość reagowania praktycznie wszędzie (dzięki mobilnemu internetowi) powoduje, że pracodawcy będą rekrutować „na okrągło”, a kandydaci będą mogli szukać pracy wszędzie i w każdej sytuacji. Warto się do tego już dostosować.