Wysłałeś CV i na maila przychodzi ci spam? Co robić?
Wynikająca z ochronny danych osobowych klauzula dotycząca przetwarzania danych osobowych umieszczana w CV, daje pracodawcy możliwość gromadzenia i przetwarzania naszych danych w ramach procesu aplikacyjnego na który wysłaliśmy CV. Nie oznacza to jednak, że jednocześnie daliśmy zgodę na przechowywanie naszego CV w bazie, a tym bardziej na przesyłaniu nam ofert handlowych, na nasz mailowy adres.
Adres mailowy z którego wysyłamy nasze CV również jest daną osobową i podlega ochronie. Pracodawca nie może sobie zatem bezkarnie „zassać” adresu do bazy marketingowej. By mógł to zrobić, musielibyśmy wyrazić na to zgodę. Mało tego, taka zgoda musiałaby być wyrażona niezależnie od zgody na przetwarzanie danych osobowych w ramach procesu rekrutacji. Nie wolno również uzależniać jednej zgody od drugiej – czyli nie może być sytuacji w której np. wysyłając CV na ofertę pracy jesteśmy zmuszeniu do zaakceptowania przesyłki ofert handlowych (jeśli spotkanie się z taką sytuacją, to po prostu nie wysyłajcie CV, bo najprawdopodobniej, nie jest to żadna rekrutacja, a jedynie opcja na pozysk bazy, do odsprzedania).
Co zatem zrobić jeśli nie wyrażaliśmy żadnej zgody a dostajemy oferty handlowe? Przede wszystkim zlokalizować administratora danych (jego nazwa musi być umieszczona w mailu) i napisać do niego informacje z żądaniem wykreślenia z bazy. Jeśli mimo tego, nadal dostajemy spam, kierujemy sprawę do GIODO.