5 trendów w rekrutacji na 2017 rok

rekrutacja111 1 460x306 5 trendów w rekrutacji na 2017 rokKażdy koniec roku sprzyja podsumowaniom a początek prorokowaniu co do tego, jak będzie. W rekrutacji sporo się zmienia i z jednej strony jest to efekt coraz większego udziału technologii w naszym życiu, a z drugiej kwestia rynku pracownika, który zmienia zasady dotychczasowej gry. Jakie trendy dominować będą w rekrutacji w przyszłym roku i na co kandydaci powinni się przygotować?

1. Więcej wywiadów telefonicznych i rozmów przez Skype / Hangout oraz video rekrutacji

phone 612061 640 460x326 5 trendów w rekrutacji na 2017 rokNacisk na to by rekrutacja była efektywna powoduje, że rekruterzy muszą wybierać metody, które pozwalają im szybko i trafnie oceniać kandydatów. Stąd coraz częściej najpierw rozmowa telefoniczna, zanim rekruter zdecyduje się na bezpośrednie spotkanie z kandydatem. Taki telefon pozwala dowiedzieć się o kandydacie więcej bez marnowania czasu przez obie strony (można zdiagnozować nawet oczekiwania finansowe). Częściej będziemy też zapraszani na rozmowę przez video czat. Bardziej nowoczesne firmy zaczną wdrażać video rozmowę, która polega na zadawaniu pytań przez system i nagrywaniu odpowiedzi kandydata. Taki jednostronny wywiad pozwala zaoszczędzić czas. Oczywiście, na prowadzenie takich rekrutacji może pozwolić sobie tylko ta firma, która nadal ma wielu kandydatów na jedno stanowisko. Tam, gdzie będzie niedobór kandydatów, rekruterzy będą musieli dbać o to, jakie wrażenie robią na uczestnikach procesu rekrutacji.

2. Skrócenie procesu rekrutacji

clock 407101 640 1 460x306 5 trendów w rekrutacji na 2017 rokNacisk na to, by rekrutacja była efektywna spotyka się z oczekiwaniami kandydatów, którzy nie chcą już czekać tygodniami na decyzję co do zatrudnienia. Firmy nie mogą też podejmować decyzji w nieskończoność, bo kandydat przyjmie inną ofertę. Dlatego cały proces ulega skróceniu i nie chodzi tu tylko o tempo podejmowania decyzji, ale również rezygnację z kilkuetapowych procesów, które wydłużają cały proces. W efekcie w przyszłości podjęcie decyzji rekrutacyjnej od momentu przesłania CV powinno zamknąć się  w kilku dniach-2 tygodniach a nie – jak to obecnie bywa – w 3-4.

3. Coraz większy udział agencji rekrutacyjnych w rekrutacjach  

ogloszenie agencja3 460x305 5 trendów w rekrutacji na 2017 rokW wielu branżach zapotrzebowanie na pracowników jest bardzo duże a ich podaż niewielka (chodzi tu głównie o technologie i IT). Przewagę mają też ci, którym udaje się znaleźć dobre osoby i wyłowić prawdziwe talenty. Pracownicy agencji rekrutacyjnych stają się coraz bardziej wyspecjalizowani w konkretnych obszarach a to sprawia, że nierzadko lepszą inwestycją jest rekruter zewnętrzny, który „zna ludzi” niż wewnętrzny rekruter, który rekrutuje do wszystkich działów w danej firmie. Oczywiście rola agencji będzie rosła przede wszystkim tam, gdzie o pracownika jest trudno. Część wakatów zajmą też pracownicy z Ukrainy a to również kieruje pracodawców do agencji wyspecjalizowanych w dostarczaniu takich pracowników.

4. Więcej inwestycji w markę pracodawcy

gold coast 221148 640 460x345 5 trendów w rekrutacji na 2017 rokRynek pracownika dyktuje nowe warunki pracodawcom. Muszą starać się zachęcić pracowników do aplikacji właśnie do nich. Dlatego inwestycje na markę pracodawcy będą rosły. Pracodawcy będą chcieli pokazać się z jak najlepszej strony i będą docierać do pracowników różnymi kanałami. Oczywiście nie mogą to być jedynie puste słowa, dlatego nadal (mimo tendencji zastępowania pracowników maszynami) potrzebne będą inwestycje w benefity pracownicze i dopasowywanie warunków pracy do oczekiwań pracowników. Oznacza to zarówno lepsze biura, więcej atrakcji jak i możliwości pracy zdalnej czy po prostu wyższe premie i możliwości rozwoju. Inwestycja w markę pracodawcy tyczy się również inwestycji wewnętrznych, nakierowanych na już pozyskanych pracowników. By zostali i zachęcali innych.

5. Więcej kanałów rekrutacyjnych

keyboard 417090 640 460x306 5 trendów w rekrutacji na 2017 rokPracy możemy szukać w zasadzie wszędzie – dzięki komórkom i tabletom z dostępem do internetu nie jesteśmy ograniczeniu do komputera stacjonarnego. A to zmienia również źródło pozyskiwania ofert pracy. Poza serwisami pracy i tablicami ogłoszeniowymi, wzrośnie rola reklam dedykowanych konkretnym grupom odbiorców, systemów poleceń, a także niestandardowych miejsc poszukiwania pracowników i nietypowych kampanii rekrutacyjnych. Kiedy o pracownika trudniej, to „kto pierwszy, ten lepszy”.

Podsumowując – rekrutacja w 2017 roku to proces znacznie bardziej dynamiczny. Szybkość i tempo zmian a także możliwość reagowania praktycznie wszędzie (dzięki posiadaniu internetu w komórce) powoduje, że zarówno pracodawcy będą rekrutować „na okrągło” jak i kandydaci będą mogli szukać pracy wszędzie i w każdej sytuacji. Warto się do tego już dostosować.