Związek emocjonalny z kolegami z pracy redukuje zawiść

Czy spotkaliście się kiedyś z zazdrością lub zawiścią w pracy? Kiedy koledzy z pracy zazdroszczą sobie nawzajem atmosfera w pracy staje się wyraźnie gorsza, pojawiają się plotki, przypisywanie sobie cudzych zasług lub dyskredytowanie zasług innych. Dzieje się tak szczególnie wtedy, kiedy pracownicy nie czują się związani ze sobą i z miejscem pracy.

Na University of British Columbia profesor Karl Aquino zdecydował się przyjrzeć temu, skąd bierze się sabotaż innych pracowników w pracy. Doszedł – po toku licznych badań – do wniosku, że sabotaż i związany z tym spadek atmosfery w pracy pojawia się wtedy, kiedy pracownik czuje się odseparowany od reszty pracowników. Wtedy łatwiej mu usprawiedliwić przed samym sobą to, że szkodzi innemu pracownikowi.

Motorem napędowym szkodzenia innym w pracy jest zawiść. Nawet jednak jeśli pracownik odczuwa zawiść, ale czuje się z innymi pracownikami związany emocjonalnie (lubi ich, spędza z nimi czas, rozmawiają), to niezbyt często zachowuje się w sposób szkodzący innym. Jeśli jednak jest odseparowany, to jest w stanie usprawiedliwić swoje zachowanie i nie ma w związku z tym moralnych dylematów – mówiąc wprost, nie czuje się źle, że plotkuje o innych.

Jakie z tego praktyczne wnioski? Otóż dobrze jest utrzymywać dobre relacje ze współpracownikami. Nawet jeśli w głębi serca nie macie na to ochoty, to warto zainwestować czas i emocje, by spróbować polubić swoich współpracowników lub przynajmniej nie być outsiderem. Dzięki temu, możecie uniknąć bycia obiektem plotek czy drobnych, pracowniczych złośliwości, które niezwykle utrudniają życie.

Tagi: