Chcesz milszej atmosfery w pracy? Przynieś misia do pracy

Przytulanka misia w biurze? Pomysł idiotyczny prawda? W teorii tak, choć misie, kredki i inne atrybuty wieku dziecięcego sprawiają, że ludzie są dla siebie bardziej mili, stają się również bardziej uczciwi. W wielu biurach przydałoby się zatem porozkładać tego typu gadżety.

Sreedhari Desai i Francesca Gino z Harvard University przeprowadzili ostatnio ciekawe badanie, w którym badanych poddali klasycznej grze podobnej do dylematu więźnia (w grze tej można zbadać skłonność do ryzyka, uczciwości i hojności). Część badanych grała w normalnie urządzonym pomieszczeniu badawczym, część zaś w otoczeniu atrybutów dziecięcej zabawy – pokoju pełnym misiów, klocków i kredek. I co się okazało? Otóż badani, którzy siedzieli w pokoju wypełnionym zabawkami byli bardziej hojni wobec kontr-gracza oraz 20% rzadziej oszukiwali. Oczywiście badania w warunkach laboratoryjnych nie znaczą jeszcze, że poza pokojem badań zasada będzie działać. Zatem badacze przeanalizowali dane zebrane od wielu firm i odkryli, że w firmach, w których istnieją przedszkola dla dzieci pracowników (nawet jeśli nie są na terenie zakładu pracy, lecz w promieniu do 3 km) lub miejsca opieki nad dziećmi (np. pokoje dla karmiących matek) to firmy te znacznie częściej sponsorują różnorodne wydarzenia i pomagają zarówno swoim pracownikom jak i fundacjom niosącym pomoc.

Do pomieszczeń korporacji trudno wprowadzić misie czy kredki, ale naukowcy chcą teraz zbadać, czy jeśli w firmie umieszczono by więcej zdjęć dzieci (np. pozwolono pracownikom na trzymanie fotografii własnych dzieci na biurku) oraz wykorzystywano większą ilość kolorów (np. jako zakreślaczy do dokumentów), to czy ludzie rzeczywiście będą dla siebie milsi i będą zachowywać się bardziej uczciwie?

Temat jest dość ciekawy, bowiem po raz kolejny może okazać się, że suche i szare przestrzenie open space wcale nie służą pracownikom. Może kolejne badania natchną pracodawców do tego, by wprowadzili do swoich szaro – białych biur nieco luzu i życia. Chcielibyście tego?

źrodło:hbr.org