Praktyczne porady do napisania dobrego CV

Zdecydowałeś się rozpocząć poszukiwania nowej pracy, ale nie wiesz, jak postawić pierwsze kroki? Zacznij od CV – po jego lekturze firmy mają Cię widzieć w roli przyszłego pracownika.

Dobrze napisane CV nie spada z nieba, potrzebujesz dokładnie zdefiniować Twoje cele i zapisać je w odpowiedniej kolejności. Poniżej podajemy 5 punktów, które należy mieć na uwadze.

Gdzie pragniesz dotrzeć? Jakiej szukasz pracy?

Przed przeglądaniem Internetu pomyśl, jakiej pracy poszukujesz. Staraj się dokładnie określić cel. Twoje priorytety pomogą w określeniu, jak ma wyglądać Twoje CV. Jeśli uda się określić, jaki rodzaj pracy interesuje Cię najbardziej, będzie to już pierwszym dużym krokiem do osiągnięcia sukcesu. Umożliwi to wyróżnić dane najlepiej wpisujące się w potrzeby firmy.

Nie pisz dla siebie, ale dla kogoś, kto będzie czytał Twój dokument

Menedżer, kierownik czy ktokolwiek inny odpowiedzialny za rekrutację szkicuje sobie profil kandydata z pewnym określonym doświadczeniem, umiejętnościami i konkretnym „sposobem bycia” – zanim jeszcze otrzyma stos życiorysów. Powinieneś zredagować CV tak, aby podkreślić te zalety Twojego doświadczenia, które najlepiej odpowiadają wymaganiom firmy.

Pamiętaj, że im wyżej celujesz, tym więcej będziesz miał rywali. Z dwudziestu lub trzydziestu życiorysów, które znajdą się na biurku osoby przeprowadzającej rekrutację, tylko cztery czy pięć naprawdę ją zainteresują. Nadawcą jednego z tych kilku powinieneś być właśnie Ty. Podczas pisania życiorysu myśl o tej osobie, o stanowisku, jakie pragniesz zdobyć oraz o umiejętnościach, które powinieneś zaprezentować, aby zdobyć tę pracę.

Wybierz dane, które pojawią się w Twoim CV

Pracodawcy nie interesują wszystkie miejsca, gdzie pracowałeś. Chce wiedzieć jedynie to, co naprawdę dało Ci przygotowanie do zajęcia stanowiska oferowanego przez jego firmę. Nie zaczynaj CV od pierwszej pracy w Twoim życiu. Podkreśl te umiejętności, doświadczenia lub wykształcenie, które eksponują Twoją wartość jako kandydata na dane stanowisko.

Czasami mniej znaczy więcej. Spośród wszystkich Twoich doświadczeń staraj się pokazać pracodawcy te szczegóły, które przeobrażają Cię w idealnego kandydata.

Powiedz potencjalnemu pracodawcy to, co pragnie usłyszeć

Wyobraź sobie, że jesteś w czasie egzaminów i wiesz, czego się od Ciebie oczekuje na szóstkę, więc piszesz dokładnie to, co chcą przeczytać. Z pisaniem życiorysu dzieje się to samo. Pragniesz otrzymać najlepszą ocenę, więc napisz to, czego oczekuje od Ciebie pracodawca. Jeśli nie zrobisz tego Ty, to zrobi to ktoś inny i zdobędzie stanowisko.

Większość ludzi pisze swoje CV nie myśląc o tym, czego chce potencjalny pracodawca, piszą dla siebie, dla przyjaciela czy rodziny. Życiorys to nie historia Twojego życia, ale tekst, w którym ktoś zobaczy, czy jesteś odpowiednim kandydatem do wykonywania danej pracy czy też nie.

Jeśli osoba czytająca Twój dokument nie znajdzie tego, czego szuka na pierwszej połowie pierwszej strony, zaprzestanie dalszego czytania. Nie zamieszczaj swoich danych losowo. Wyróżnij te elementy Twojego doświadczenia, które spowodują, że zostaniesz zaproszony na spotkanie rekrutacyjne. Jeśli chcesz wzbudzić zainteresowanie, skoncentruj się na tym, co jest naprawdę ważne. Napisz wszystko to, co dany pracodawca pragnie przeczytać.

Twój życiorys powinien być łatwy w czytaniu

Pamiętaj, że przy dwudziestu lub trzydziestu CV, jakie ma do przeczytania pracodawca, nie przeczyta on żadnego z nich od początku do końca. Przy dużym szczęściu przeczyta pierwsze dwie linijki każdego paragrafu i z pewnością nie znajdzie tego, czego szuka, ponieważ interesująca go informacja będzie cztery linijki poniżej. Zmień system.

Streść w dwóch linijkach każdą z informacji, jaką chcesz podkreślić. Nazwijmy ten system strzałkami. Rzucenie okiem na jedno CV zajmuje rekruterowi średnio kilkanaście sekund. Przeczytanie jednego paragrafu zajmuje około sześćdziesięciu sekund.

Przy dwóch linijkach wygrywasz na czasie, ale możesz nie mieć możliwości przekazania istoty rzeczy. Jeśli jednak podzielisz doświadczenie na siedem lub osiem strzałek, podkreślisz to, co pracodawca pragnie przeczytać i znajdziesz się na drodze do sukcesu.