Generacja Z w 5 krokach

Generacja Z nadchodzi… Szacuje się, że łącznie liczy ponad 73 miliony przedstawicieli… Tak jak każda poprzednia grupa, także ta ma swoje cechy charakterystyczne, dzięki którym lub – jak kto woli – na skutek których współpraca z nią przebiega według innych zasad.

Generację Z tworzą osoby urodzone w okresie od połowy lat 90. do wczesnych 2000 r. Otwierając dla nich swoje podwoje, firmy powinny zdawać sobie sprawę, że to pokolenie jest kreatywne, technologiczne, chętne do zmian, ale także dość drażliwe. Niewiele ich łączy z poprzednikami – millenialsami. Czego należy się spodziewać, na czym należy się skupić?

  1. Pokaż ścieżkę wzrostu

Spodziewaj się, że będą szukać korzyści, jakie będą ich udziałem, jeśli zwiążą się z Twoją firmą. W jaki sposób dotrą tam, gdzie zakładają, że dotrą? Czy wspomożesz ich ciągłym dokształcaniem, czy zapewnisz wyzwania, które pomogą im rozwinąć skrzydła i osiągnąć cele? To są pytania, które najpierw powinieneś zadać sobie. Generacja Z wykonuje powierzone obowiązki głównie z myślą o zaspokojeniu własnych ambicji. Oczekuje od Ciebie inspirujących zadań, narzędzi do ich wykonania, by konsekwentnie zmierzać do sukcesu.

  1. Współzawodnictwo

W odróżnieniu od millenialsów, realizujących się w pracy zespołowej, pracownicy spod znaku Z stawiają na niezależność i rywalizację. Rywalizują już podczas aplikowania, wychodząc z założenia, że zdobycie pracy oznacza zostawienie w pobitym polu innych. W trakcie kariery stawiają głównie na siebie – utożsamiają się z twierdzeniem, że jeśli coś ma być dobrze, to trzeba zrobić to samodzielnie.

  1. Postaw na nowe technologie

Generacja Z jak żadna inna do tej pory, jest silnie związana z nowymi technologiami – dominują niemal w każdym aspekcie ich życia. Według badań prowadzonych przez Davida Stillmanna, dla 90,6 proc. przedstawicieli tej grupy techniczne zaawansowanie firmy może być czynnikiem decydującym przy jej wyborze na miejsce pracy. Technologia jest im niezbędna, by być w kontakcie ze światem, a praca, która bazuje na

starych rozwiązaniach, ten kontakt znacznie ogranicza. Jeśli zatem chcesz przyciągnąć młodych, perspektywistycznych i zmotywowanych pracowników, Twoja firma musi być na bieżąco z postępem technologicznym.

  1. Komunikacja bezpośrednia

To może być dość zaskakujące, szczególnie jeśli pod uwagę weźmiemy aspekt technologiczny Generacji Z, ale w relacjach międzyludzkich ponad cyfrową komunikację przekłada ona kontakt bezpośredni – wg Davida Stillmanna – uważa tak 84 proc. jej przedstawicieli. Doceniają przejrzystość takich relacji i większą szczerość. Oczekują od przełożonych, że na bieżąco będą ich informować o tym, co robią dobrze, a co źle, wynosząc tym samym porozumiewanie się na profesjonalny poziom.

W ramach ciekawostki – czas koncentracji Generacji Z na konkretnym zagadnieniu wyniósł w 2015 r. przeciętnie 8,25 sekundy i co roku spada. Istotę sprawy trzeba zatem takiej osobie wyłożyć w mniej więcej takim tempie…

  1. Motywacja finansowa

To raczej nie jest zaskakujące – ten rodzaj motywacji sprawdza się w każdym innym przypadku. Generacja Z wyznaje przy tym zasady: wygrać, odnieść sukces, mieć na bieżąco dostęp do odpowiednich narzędzi. Oczywiście, wszystko w technologicznej oprawie.

Tak wygląda teoria. Praktykę tworzyć będą jednak poszczególne osoby, w  zróżnicowanych warunkach, i to właśnie te warunki pokażą, na ile założenia i szkice psychologiczne korespondują z wymaganiami i złożonością rynku pracy.