Jak dopasować list motywacyjny do kultury organizacyjnej firmy?

Listy motywacyjne są obecnie w odwrocie – większość firm już ich nie wymaga. Jeśli jednak jest inaczej, dobrze przygotowany list może być dla Ciebie przepustką do spotkania rekrutacyjnego. Jak to zrobić?

Każda firma ma swoją unikalną kulturę organizacji. Nieco inaczej pracuje się w różnych branżach, podobnie jak w firmach o różnej wielkości, charakterze czy tradycji. Innych osób będą poszukiwać międzynarodowe korporacje, a innych rodzime start-upy. Dopasowanie listu do oczekiwań i potrzeb firmy zwiększy Twoje szanse na rozmowę kwalifikacyjną.

Zrozum kulturę organizacji firmy, do której aplikujesz

Pierwszym i najważniejszym krokiem (który może Ci również pomóc podjąć decyzję, czy w ogóle wysyłać CV) jest zorientowanie się, do jakiej firmy aplikujesz. Jaki jest jej charakter, jakie są jej wartości i cele, jakich osób może taka organizacja poszukiwać. Pamiętaj, że między międzynarodową korporacją a małą firmą, która dopiero się rozwija, są zasadnicze różnice. Chociażby takie:

Korporacja

Ważna jest zdolność i chęć pracy zgodnie z procedurami, łatwość odnajdywania się w obcych kulturach, otwartość  i tolerancja, odporność na zadania monotonne, ale jednocześnie przejawianie inicjatywy. Liczy się umiejętność uczenia się i zdobywania nowych kompetencji, a także otwartość do pracy po godzinach. Poszukiwane są osoby umiejące się dopasować do reguł, mające własne zdanie, ale nie nazbyt „buntownicze”.

Mała firma rodzinna

Ważne są: lojalność, umiejętność bycia na wielu stanowiskach, ambicje na umiarkowanym poziomie (wyższe stanowiska będą obejmowane przez rodzinę). Zdolność myślenia i samodzielnego podejmowania decyzji.

Start-up

W cenie są chęć i dynamika działania, zdolność wykonywania kilku zadań jednocześnie, praca z dużym zaangażowaniem i „czucie biznesu”, inicjatywa. Mile widziane są osoby o szerokich zainteresowaniach, które jednak z chęcią poświęcą się pracy. Ważna jest umiejętność uczenia się.

Specyfika każdej firmy widoczna jest na stronie internetowej czy w social mediach. Jeśli widzisz, że firma stawia na kreatywność, możesz pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa w liście motywacyjnym. Jeśli firma podkreśla, że skupia się na zadaniach i wynikach, podkreśl liczbami, na ile będziesz przydatny (np. w ciągu ostatniego roku zwiększyłem własną produktywność o około 10% dzięki wykorzystaniu narzędzi do zarządzania zadaniami online). Jeśli w firmie liczy się otwartość na różne kultury, podkreśl zamiłowanie do podróży. Jeśli treści są z napisane z humorem, w podobnym tonie utrzymaj list.

Stosuj słowa klucze ważne dla firmy

Zwróć uwagę, jakich słów używa firma – zarówno w ogłoszeniu rekrutacyjnym, jak i na swojej stronie firmowej i wykorzystaj je w liście motywacyjnym. Dzięki temu stworzysz wrażenie, że mówicie „jednym głosem”.

Odnoś się do informacji na stronie firmowej

Strona firmowa to kopalnia wiedzy. Możesz na niej znaleźć informacje na temat wartości firmy, kultury organizacji, ostatnich projektów, osiągnięć i planów. Wykorzystaj tę wiedzę, by pokazać, że orientujesz się w tym, czym firma się zajmuje.

Podkreśl wartości firmy jako ważne dla Ciebie

Prawie każda firma, a już na pewno korporacja, takie wartości na swojej stronie wyszczególnia, dając do zrozumienia, by pracownicy również je wyznawali. Włączyć je do listu motywacyjnego jest prosto. Wystarczy podkreślić, że kierujesz się nimi w ramach swojej pracy zawodowej. Zrób to niejako „mimochodem”. Przykładowo, jeśli firma podkreśla, że ważne jest dla niej zadowolenie klientów, napisz wyraźnie, że w trakcie pracy w Obsłudze Klienta stawiasz przede wszystkim na wysoką jakość obsługi. Oczywiście ma to być prawda, dlatego lepiej przeczytać wartości firmy, zanim zaczniesz aplikować. Może okazać się, ze dana firma nie jest dla Ciebie.

Wykorzystuj znajomość marki

Szukasz pracy w firmie, której od lat jesteś lojalnym konsumentem? Chcesz dla nich pracować, bo cenisz ich produkty? Nie pisz o tym, tylko to pokaż. Pamiętaj o tym, że nowoczesne technologie dają Ci mnóstwo możliwości – możesz umieścić zdjęcia kilku swoich koszulek z widoczną metką, zrobić zdjęcie w kuchni, kiedy przygotowujesz potrawę w  oparciu o składniki danej firmy, na tle sklepu, w którym chcesz pracować lub zrobić kolaż ze wszystkich komentarzy, które przez ostatni rok umieściłeś na firmowym fanpage’u. Możliwości masz mnóstwo – ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. Pamiętaj, że wszystko, co pokazuje Twoje oddanie dla marki, zwłaszcza w dużych korporacjach FMCG ma niebagatelne znaczenie.

Zobacz także: Nie wysłałeś listu motywacyjnego, mimo że go wymagali?