5 zachowań, do których nie powinieneś przyzwyczajać szefa

sad businesswomanZaczynasz nową pracę? Oczywiście musisz pokazać się z jak najlepszej strony. Chcesz przecież, by szef był zachwycony i chciał przedłużyć ci okres próbny. Pamiętaj jednak, że opinia, jaką sobie wyrobisz na początku pracy, przylgnie do ciebie na długo i będzie ją bardzo trudno zmienić. Pokaż się zatem z jak najlepszej strony, ale nie popełnij błędów, które sprawią, że twoja praca, stanie się dla ciebie koszmarem. Jakie Twoje zachowania sprawią, że twój szef i koledzy mogą w przyszłości zacząć cię wykorzystywać na tyle, że Twoja praca szybko cię wypali?

1. Zostajesz po godzinach

Zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym jest niezwykle ważne dla naszego samopoczucia i zdrowia psychicznego. Oznacza to, że musisz mieć czas na to, by wypoczywać, mieć czas dla rodziny i na swoje hobby. Jeśli zaczniesz codziennie, od samego początku zostawać po godzinach, przyzwyczaisz wszystkich do tego, że:

a) nie masz życia prywatnego

b) zawsze można oczekiwać, że zostaniesz w pracy dłużej

c) jesteś osobą, na którą można zrzucić każde spotkanie i zadanie, które wymaga pozostania w pracy

Oczywiście nie oznacza to, że musisz bezwzględnie pilnować czasu pracy. Jeśli jest coś ultra ważnego do zrobienia, wykaż się odpowiedzialnością i zaangażowaniem. Nie mów jednak przełożonemu, że to zawsze „żaden problem” i nie przyzwyczajaj go do takiej sytuacji. Dbaj o to, by mieć również czas dla siebie i pokaż innym, że poza pracą masz też swoje życie.

2.Zawsze zgadzasz się na nowe zadania

Kolejny raport, spotkanie z klientem czy analiza? Inicjatywa i otwartość na nowe zadania jest bardzo ceniona w każdym środowisku pracy. Musisz jednak nauczyć się dbać o swoje priorytety i przyjmować tyle zadań ile jesteś w stanie wykonać dobrze, zgodnie z oczekiwaniami i w zadanym terminie, bez konieczności zabierania pracy do domu. Wiesz co robi się z koniem, który dobrze ciągnie wóz? Dokłada się mu kolejnego bagażu. Zgadzaj się na nowe zadania, ale jeśli wiesz, że nie zdążysz zrobić tego co już masz na „tapecie”, wytłumacz to szefowi i albo nie przyjmuj nowej odpowiedzialności, albo przesuń (za jego zgodą) priorytety. W przeciwnym razie staniesz się osobą, na którą zawsze można zrzucić najpilniejsze sprawy. A kiedy w końcu padniesz pod ich ciężarem, zamiast współczucia i zmniejszenia obowiązków, szef okaże ci rozczarowanie, bo przecież „przez pół roku sobie radziłeś, a teraz chyba spadło ci zaangażowanie”.

3.Nie ustawiasz granic kontaktu z innymi

Twój kolega okazuje się arogancki a ty siedzisz cicho, bo nie chcesz by inni pracownicy pomyśleli, że jesteś niemiły, nie znasz się na żartach i generalnie nie da się ciebie lubić? Pozwalasz koleżance na to, by korzystała z twojego sprzętu (nawet jeśli czasem go niszczy), zawsze składasz się na prezenty w biurze, nawet jeśli nie masz na to ochoty? Brak asertywności wobec współpracowników – dyktowany strachem przed odrzuceniem lub chęcią bycia lubianym przez wszystkich – może doprowadzić do tego, że twoi współpracownicy po prostu stracą do ciebie szacunek. Jeśli dopiero zaczynasz pracę i chcesz by inni cię polubili – bądź miły, rozmawiaj, częściej pytaj innych niż mów o sobie (ludzie to uwielbiają), ale nie pozwól, by twoje osobiste granice zostały przekroczone. Jeśli ktoś zachowuje się w sposób, który ci nie odpowiada – reaguj. W przeciwnym razie, kiedy po pół roku wybuchniesz i powiesz wreszcie koleżance, by nie zaglądała do twojego komputera kiedy cię nie ma, ona pomyśli „a co ją nagle ugryzło?”.

4. Przyjmujesz najnudniejsze lub najtrudniejsze zadania

„Trzeba to śmierdzące jajo komuś oddać. Jak myślisz, kto może spotkać się z tym klientem i nie narzekać?, „Dajmy to Krzyśkowi, on zawsze bierze każdego klienta” – takie myślenie pojawia się u przełożonego wtedy, kiedy bez szemrania zgadzasz się na każde zadanie i jednocześnie nie zaznaczasz tego, że chcesz wykonywać zadania ambitniejsze lub mieć takie same obowiązki i przywileje jak koledzy. To, że nie boisz się wyzwań, to bardzo pozytywna cecha, którą doceni wielu pracodawców. Uważaj jednak, by nie stać się w pracy osobą, która przez to, że na wszystko się zgadza staje się pracownikiem, na którego zrzuca się wszystko, czego inni nie chcą robić. Bardzo często taka osoba zaczyna otrzymywać zadania poniżej jej kompetencji lub takie, które w ogóle nie powinny należeć do jej obowiązków. Bądź asertywny. Przyjmuj nudne lub trudne zadania, ale raz na czas zwróć uwagę na to, że chcesz też robić inne rzeczy.

5. Jesteś zawsze dostępny

Odbierasz telefony w weekend i po 22.00? Na służbowe maile odpisujesz również po pracy? Jeśli zaczniesz tak robić, szybko twój szef zacznie tego oczekiwać. Po prostu go do tego przyzwyczaisz. W efekcie, jeśli kiedyś zdarzy ci się leżeć z gorączką w łóżku lub spędzać urlop na Balearach, szef nadal będzie uważał, że masz odpowiedzieć na maila w 15 minut.

Przyzwyczajenie kogoś do określonego zachowania jest niezwykle łatwe. Bardzo szybko zaczynamy tego „standardowego” zachowania oczekiwać a kiedy ktoś zachowuje się niezgodnie z tym, do czego nas przyzwyczaił, czujemy rozczarowanie, złość i mamy wrażenie, że „coś mu się stało i się zmienił”. Nie przyzwyczajaj zatem swoich przełożonych i kolegów do czegoś, czego nie jesteś w stanie robić stale i czego w swojej pracy nie chcesz.

Jakie jeszcze błędy – waszym zdaniem – można popełnić na początku pracy?