Nietypowe kampanie rekrutacyjne – rekrutacja przez Twittera


O tym, że serwis Twitter można wykorzystać w rekrutacji już pisaliśmy podając przykłady z takich firm jak Marc Jacobs. Najsłynniejszą akcją rekrutacyjną przeprowadzoną przez Twittera jest jednak prawdopodobnie rekrutacja firmy HCL Technologies , przeprowadzona w początkach tego roku.

Ta rekrutacja została w całości przeprowadzona przez Twittera – zatem nie chodziło jedynie o publikację ogłoszenia przez serwis czy pierwszą selekcję, ale o oparcie całego procesu na tym narzędziu). Przez trzy tygodnie firma publikowała na Twitterze zadania rekrutacyjne opatrzone tagiem #CoolestInterviewEver. Każdego tygodnia, kandydatom zadawano dwa pytania, na które musieli odpowiedzieć za pomocą 140 znaków umieszczonych na Twitterze. Pytania były zarówno logiczne (typu If DELHI is 73541 and CALCUTTA is 82589662 then CALICUT is?) jak i typowe „miękkie” – „opisz trzy rzeczy jakie najmocniej przekonują cię do tego by być częścią HCL”. Z piątką finalistów przeprowadzono wywiady 1:1 – również relacjonowane na Twitterze. Wywiady były konieczne, by upewnić się, że osoby biorące udział w rekrutacji (i posługujące się jedynie swoim Twitterowym kontem) istnieją naprawdę. Praca była 12 miesięcznym kontraktem,w ramach którego zwycięzcy dostawali 25 tys $ nagrody oraz wynagrodzenie do 50 tys$ rocznie (w zależności od doświadczenia i kompetencji).

HCL poza przeprowadzeniem kampanii rekrutacyjnej stworzyło też serię filmików, które miały przygotować kandydatów do udziału w procesie (np. na temat netykiety na Twitterze). Przy okazji pozyskiwania pracownika zrobiono zatem całkiem udaną akcję employer brandingową. Efektem działań było nie tylko zatrudnienie ale również dotarcie do 88.000 osób na Twitterze i porównywalnej ilości w innych kanałach social media. Ilość osób obserwujących profil firmy wzrosła o 25% a koszt całej kampanii – jak policzyli specjaliści HR nie była większa niż koszt zatrudnienia pojedynczej osoby.