Gry zamiast rozmowy rekrutacyjnej

Czy już niebawem nudne i stresujące rozmowy rekrutacyjne zamienią się w przyjemne doświadczenie polegające na rozegraniu kilku sesji komputerowych gierek? To całkiem możliwe, gdyż pojawiły się już na rynku gry, które pozwalają ocenić pewne cechy osobowościowe graczy.

Knack to firma typu startup, która powstała kilka lat temu i zajmuje się produkcją gier komputerowych. Gdy firmy Knack nie służą jednak jedynie rozrywce – mają znacznie bardziej zaawansowaną funkcję – ich celem jest poznanie ludzkiej osobowości za pomocą analizy tego, w jaki sposób gra w grę.

Knack zasłynęło dwiema grami – Dungeon Scrawl – grze, która polega na rozwiązywaniu zagadek logicznych i Wasabi Waiter – grze w której gracz wciela się w postać kelnerki i ma obsługiwać gości w restauracji. Nad tymi grami pracowali nie tylko spece od mechaniki gier, graficy i programiści, ale przede wszystkim ekipa złożona z psychologów, neurobiologów i analityków, a celem gry jest identyfikacja określonych cech gracza. Gra potrafi ocenić między innymi to jak szybko podejmujesz decyzję, czy uczysz się na błędach, czy potrafisz priorytetyzować zadania, jak bardzo jesteś kreatywny, czy posiadasz umiejętności społeczne. Innymi słowy, po kilku sesjach, gra potrafi powiedzieć, jakim typem człowieka jesteś i jak będziesz sprawdzać się na określonym stanowisku.

Trafność tej metody dowiódł ciekawy eksperyment, przeprowadzony przez Hansa Haringa, prezesa Royal Dutch Shell, który równocześnie był członkiem zarządu funduszu GameChanger. Fundusz ten zajmował się pomysłami biznesowymi i decydował o tym, w co należy zainwestować środki. Harringa, kiedy usłyszał o Knack, postanowił sprawdzić skuteczność gier. Przez kolejne dwa lata każda osoba, która chciała zrealizować swój pomysł biznesowy z pomocą GameChanger musiała poddać się testowi gry. Dane gromadzono, by je potem przeanalizować. W końcu, po stworzeniu bazy 1400 badanych i ich pomysłów sprawdzono, czy gra potrafiła skutecznie przewidzieć to, czy dany pomysł odniesie sukces. Nie chodziło tu o analizę samego pomysłu, ale o to, czy jego twórca jest odpowiednią osobą do tego, by rozwijać biznes (w startupach – przy ich dofinansowywaniu – ocenia się nie tylko to, czy sam pomysł jest dobry, ale również to, czy jego twórca lub twórcy są w stanie odnieść z nim sukces – czy nadają się do bycia innowatorami i prowadzenia firmy).

Po analizie 1400 przypadków okazało się, że 10% osób wytypowanych przez Knack jako osoby o najwyższym potencjale, okazały się twórcami pomysłów, które rzeczywiście udało się z sukcesem rozwinąć! Zatem – gry w przewidywaniu tego, czy dana osoba jest w stanie rozwinąć swój pomysł biznesowy okazały się wyjątkowo skuteczne! A co ciekawe – ich wykorzystanie może oszczędzić zarówno sporo czasu (w normalnych warunkach na ocenę tego, czy pomysł ma szansę na sukces trzeba czekać około 2 lat).

Czy w przyszłości czeka nas zmiana sposobu rekrutacji? Wszystko możliwe – być może przyjemny test na bazie gry będzie pierwszym ogniwem selekcyjnym w procesie szukania właściwego kandydata. Na pewno dla kandydatów byłaby to metoda bardziej przyjemna niż tradycyjna rozmowa rekrutacyjna. A co wy o tym sądzicie? Chcielibyście zamiast rozmowy sobie pograć?