Jak zmienia się rekrutacja?

Jeszcze kilka lat temu, każdy kto szukał pracy kupował co poniedziałek wyborczą i przy porannej kawie czytał ogłoszenia o pracę. Dziś większość działań przerzuciła się do internetu i ci, którzy nadal szukają pracy jedynie w gazetach mają dostęp do znacznie mniejszej ilości ogłoszeń (a pracodawcy z uporem publikujący ogłoszenia w prasie – analogicznie – do kandydatów). Rekrutacja nie jest odporna na zmiany technologiczne i trendy rozwojowe. Jak zatem zmienia się rekrutacja i na co powinni przygotować się kandydaci szukający pracy?

Z infografiki przygotowanej przez LinkedIn wynika, że w 2013 roku pojawiło się pięć trendów w rekrutacji:

1.Znacznie wzrósł udział mediów społecznościowych w poszukiwaniu kandydatów do pracy ( o ile w 2012 roku co czwarta firma szukała pracowników w social media, dziś robi to 37%). Co to oznacza dla kandydatów? Otóż to, że w Internecie trzeba być, dbać o swój wizerunek i poszukiwać jak najszerszych kontaktów, byśmy do tych potencjalnych ofert pracy mogli dotrzeć.

2.Wzrasta znaczenie Employer Brandingu – to informacja nie tylko dla tych, którzy chcą się w przyszłości zajmować marketingiem rekrutacyjnym, ale również dla kandydatów poszukujących pracy – firmy będą coraz mocniej dbały o to, by przyciągnąć sobą jak najlepszych kandydatów. Zatem możemy spodziewać się zarówno większej dbałości o proces rekrutacji jak i wrażenia kandydatów na temat firmy.

3.Coraz mocniej firmy rozliczają działy HR i każą im udowadniać swoją rentowność twardymi danymi. Oznacza to, że rekruterzy będą coraz dokładniej i uważniej skanować kandydatów po to, by kosztownych błędów rekrutacyjnych popełnić jak najmniej.

4.Wzrasta rola rekrutacji wewnętrznych – zamiast wyciągać pracowników z zewnątrz organizacji, firmy szukają managerów wewnątrz. Oznacza to większe możliwości awansu, ale również – mniejszą ilość ofert pracy dla managerów.

5.Wzrasta udział technologii mobilnych w rekrutacji – coraz więcej kandydatów korzysta ze smartfonów przy szukaniu ogłoszeń. Strony z ogłoszeniami muszą się zatem dopasować do nowych formatów i postawić na responsywność. Poza tym, dzięki technologiom mobilnym mogą pojawić się nowe sposoby rekrutacji.