Zaangażowany pracownik bardziej skłonny do nieetycznego zachowania?

Wydawałoby się, że jeśli jesteś zaangażowanym pracownikiem,który kocha swoją firmę, to będziesz w swojej lojalności również bardzo etyczny, prawda? No niekoniecznie. Okazuje się, że pracownicy mocno zaangażowani w pracę i misję firmy są bardziej skłonni do nieetycznych zachowań, jeśli uważają, że pomoże to firmie – nawet jeśli miałoby to być bardzo krótkowzroczne działanie.

Weźmy na przykład taką sytuację – sprzedajesz wózki dla dzieci. Twoja firma wypuściła partię wózków, które nie są do końca bezpieczne. Wiesz o tym, ale i tak zachwalasz swój produkt klientom, nie zważając na to, że produkt może być dla nich i ich dzieci niebezpieczny. W krótkiej perspektywie pomagasz firmie pozbyć się z magazynu felernego produktu. W szerszej – możesz firmie takim nieetycznym działaniem zaszkodzić (a niech się coś komuś rzeczywiście stanie)… Badania przeprowadzone John’a Bingham’a z BYU’s Marriott School of Management wykazały, że pracownicy zaangażowani, związani z firmą i jej misją, bardziej są skłonni – niż ci mniej zaangażowani do nieetycznego zachowania, jeśli wierzą, że pomoże to firmie. Innymi słowy – są w stanie przekraczać moralne granice dla dobra firmy.

Aby tak się stało, pracownik musi być nie tylko zaangażowany, ale musi też być przekonany, że firma robi dla niego coś dobrego (np. daje mu szanse rozwoju albo dodatkami pozapłacowymi wspiera jego zainteresowania). Jeśli tak się dzieje, to pracownik niejako z wdzięczności może nieco nagiąć własne zasady etyczne (co w szerszej perspektywie może tak naprawdę zaszkodzić firmie).

I okazuje się, że nadmiar zaangażowania też nie jest dobry… nie jest łatwo być managerem – i tak źle i tak nie dobrze.

źródło:news.byu.edu