Szybsza nauka dzięki odręcznym notatkom

Dawniej studenci przygotowując się do sesji przepisywali wykłady. Dziś wystarczy ksero, a notatki najczęściej robimy na komputerze. Jeśli jednak chcesz zwiększyć efektywność nauki w trakcie sesji lepiej wrócić do starego modelu robienia odręcznych notatek – w ten sposób wiedzę przyswoisz szybciej.

Badania przeprowadzone przez Anne Mangen z University of Stavanger’s Reading Centre wykazały, że pisząc ręcznie szybciej zapamiętujemy informacje niż wystukując je na klawiaturze monitora. Wpływ na łatwość i szybkość zapamiętywania ma tu kilka kwestii. Przede wszystkim, podczas pisania ręcznego, w naszym mózgu aktywizują się inne ośrodki niż przy pisaniu za pomocą klawiatury. Ruchy dłoni przy pisaniu ręcznym angażują pamięć motoryczną w sensomotorycznej części mózgu. Jednoczesne odczytywanie tego co piszemy wywołuje silniejsze skojarzenia i dzięki temu, to co napisaliśmy odręcznie mocniej zapada nam w pamięć. Poza tym, Mangen wykazała (za pomocą rezonansu magnetycznego), że pisanie ręczne aktywuje ośrodek Broki – strukturę mózgu odpowiadającą za mowę (zarówno za jej „produkcję” jak i rozumienie). Kiedy piszemy na klawiaturze, ośrodek ten nie aktywuje się wcale lub w bardzo niewielkim stopniu. To, że ośrodek ten jest podczas pisania odręcznego aktywny również wpływa na poprawę zapamiętywania tego, co piszemy. Nie bez wpływu na zapamiętywanie, według naukowców, ma też fakt iż ręcznie piszemy nieco wolniej niż na komputerze – w efekcie to co piszemy podlega dłuższej ekspozycji (dłużej pisane słowa są przez nas przetwarzane).

Aby zbadać różnicę w zapamiętywaniu, Mangen stworzyła fikcyjny alfabet, który zapamiętać mieli badani. Część z nich uczyła się alfabetu przez przepisywanie symboli odręcznie, druga grupa przez pisanie na komputerze. W trzy i sześć tygodni po sesji uczenia się sprawdzono ile badani zapamiętali i czy są w stanie odróżnić prawidłowe litery od odwróconych. Osoby, które przepisywały alfabet ręcznie w obu testach uzyskały znacznie wyższe wyniki. Wynika więc z tego, że znacznie lepsze edukacyjnie efekty przyniesie studentowi przepisywanie notatek ręcznie niż wystukiwanie ich na laptopie. Przy okazji sesji warto to sprawdzić!

fot.:Jan Willem Geertsma/SXC.hu

źródło badań:uis.no