Jak mieć udany romans w pracy – 10 zasad

Czy zdarzyło Wam się romansować z kolegą czy koleżanką z pracy? Według ostatnich badań, 4 na 10 pracowników przynajmniej raz w trakcie swojej kariery zawodowej zdecydowało się na randkę ze współpracownikiem. I aż 33% pracowników poznało w pracy swojego przyszłego, życiowego partnera. Nie jest szczególnie dziwne, jako że w pracy spędzamy de facto pół dnia – a więc i pół życia i ciężko poznać kogoś poza miejscem pracy.

Jeszcze kilka lat temu, romans w pracy był tematem tabu – nawet jeśli spotykaliśmy się z koleżanką z księgowości, lepiej było trzymać to w sekrecie. Dziś jest już nieco inaczej – 72% pracowników nie ukrywa swoich związków z innym pracownikiem (pięć lat temu, otwarcie do romansu przyznawało się zaledwie 46% pracowników).

Nadal romansowanie w pracy nie jest jednak bezpieczne – może nie spodobać się szefowi, a w niektórych przypadkach, nasze zaloty mogą zostać odebrane jako mobbing czy napastowanie seksualne – zwłaszcza jeśli jesteśmy na wyższym, niż nasza wybranka czy wybranek – stanowisku.
Jak zatem romansować bezpiecznie?

1. Unikaj romansów z bezpośrednim przełożonym

stanie się on powodem plotek i podejrzeń iż twój awans został uzależniony od łóżka lub otrzymałeś go właśnie ze względu na romans. Jeśli jesteś przełożonym, miej świadomość, że romans z podwładną obniży szacunek do ciebie w oczach pozostałych pracowników.

2. Zabezpiecz się prawnie

Jeśli jesteś przełożonym czy szefem i perspektywa romansu jest zbyt kusząca by z niej rezygnować, zabezpiecz się na wypadek pozwu o molestowanie seksualne. Nawet jeśli jesteś w pełni przekonany o dobrych intencjach drugiej strony, nigdy nie wiesz, czy właśnie nie bierzesz udziału w sprytnej manipulacji. Jeśli osoba ta ma czyste zamiary, nie będzie miała nic przeciwko podpisaniu oświadczenia, że nie czuje się do niczego zmuszana. W ten sposób unikniesz przykrych, ewentualnych konsekwencji rozstania.

3. Zgłoś się do działu HR

Jeśli pracujesz w dużej firmie a Twój romans jest z poziomu przełożony – podwładny, zgłoś ten fakt w dziale HR. To zabezpieczy firmę przed ewentualnymi roszczeniami innych pracowników.

4. Randkuj z osobą spoza Twojego działu

Jeśli szukasz partnera, rozglądaj się za osobami spoza twojego działu. Jest wiele takich okazji – wspólne wyjazdy integracyjne, imprezy pracownicze, wspólni znajomi. Randkowanie z osobą spoza działu jest bardziej bezpieczne – po pierwsze unikacie wspólnej rywalizacji w pracy, po drugie, jeśli wam nie wyjdzie, zawsze możesz po prostu chyłkiem przemykać do windy a nie musieć cały dzień patrzyć na swoją eks.

5. Nie korzystaj z firmowej skrzynki

Romansując, nie korzystaj z firmowej skrzynki na wysyłanie gorących maili do swojej lubej czy lubego. Nie dość, że zostawiasz w ten sposób łatwy do znalezienia ślad waszego romansu, to poza tym ryzykujesz, że przez naciśnięcie nieodpowiedniego klawisza, twój mail zamiast do celu, trafi do połowy biurowca.

6. Nie okazuj publicznie uczuć

Jeśli spotykasz się ze współpracownikiem uważaj na publiczne okazywanie uczuć – nie gruchajcie w pracy jak dwa gołąbki, powstrzymaj się od przytulania i całowania w biurze. Pamiętaj też o tym, aby nie separować się od reszty pracowników, spędzając każdą wolną przerwę ze swoim partnerem. Takie zachowanie nie tylko irytuje innych współpracowników, ale może również wzbudzać zazdrość. W efekcie pogorszą się Twoje stosunki w resztą zespołu.

7. Przygotuj się na możliwość utraty pracy

W różnych firmach, różna jest polityka w zakresie par między pracownikami. W Twojej firmie może być tak, że związki między pracownikami nie są mile widziane i w momencie, kiedy informacja o waszym związku dojdzie do szefa, jedno z was otrzyma „propozycję zmiany pracy”. I jakkolwiek prawo pracy, związków z pracownikami nie zabrania, Twój szef może mieć swoje własne sposoby, by do zmiany pracy cię zmotywować. Zanim więc rozpoczniesz romansowanie dowiedz się jaka jest polityka firmy w tym zakresie, lub przygotuj się na możliwość konieczności zmiany pracy.

8. Rozważ za i przeciw

Zanim zdecydujesz się na romans rozważ wszystkie za i przeciw – czy osoba tak bardzo ci się podoba, że warto dla niej stracić pracę czy narazić się na nieprzyjemności? Co będzie jeśli wam nie wyjdzie? Czy na pewno chodzi o uczucie? A może to co czujesz, to po prostu pożądanie?

9. Spotykając się z szefem, weź pod uwagę konsekwencje

Jeśli spotykasz się z przełożonym musisz uświadomić sobie, że nigdy już Twoje kontakty ze współpracownikami nie będą takie same. Oczywiście wszyscy będą dla ciebie mili, ale w większości przypadków o zaproszeniach na pracownicze, nieoficjalne imprezy możesz zapomnieć. Nie oczekuj też szczerości od współpracowników – wszelkie plotki czy „pracownicze narzekania” będą Cię omijać szerokim łukiem – stanowisz bowiem zagrożenie donosicielstwem.

10. W sprawach zawodowych zachowuj obiektywizm

Spotykając się ze współpracownikiem łatwo stracić obiektywizm w ocenie jego pracy. Bezrefleksyjnie popierać pomysły partnera, wtrącać się w jego konflikty z innymi celem jego obrony itd. Może zdarzyć się też tak, że wasz związek wykorzystać będą chciały inne osoby („poproś swoją Kaśkę, by szybciej zajęła się moim klientem, proszę”). Aby nie mieć kłopotów z kolegami czy szefem, musisz zachowywać obiektywizm i dystans w sprawach zawodowych oraz nie przenosić konfliktów które mogą zdarzyć się między wami na grunt zawodowy.

źródło: forbes.com