Jak nie stracić z oczu własnej kariery?

Pracujesz, pracujesz, pracujesz i nagle, po kilku latach prac, orientujesz się, że jesteś w innym miejscu kariery niż planowałeś. Jak temu zapobiec? 

Twoje cele i wizja kariery, jaką miałeś jeszcze kilka lat temu jakoś uciekły i rozpłynęły się w codziennym życiu. Czujesz się nieszczęśliwy i masz poczucie, że zmarnowałeś kilka lat życia. Takie wrażenia ma wielu z nas. Zaczynając pracę mamy cele i plany zawodowe, ale z czasem okazuje się, że nie udało się ich zrealizować.

Cele zawodowe muszą być konkretne i określone w czasie
Problem z celami zawodowymi jest taki, że najczęściej nie ustalamy żadnych konkretnych dążeń, tylko zatrzymujemy się na poziomie ogólnym („kiedyś chcę być menedżerem”, „w przyszłości chcę dużo zarabiać”). Nie ustalamy sobie także żadnych konkretnych dat, tylko „kiedyś”, „w przyszłości”, „za jakiś czas”. W efekcie poddajemy się temu, co w pracy następuje. Jeśli jesteśmy choć umiarkowanie zadowoleni z pracy, nie zmieniamy jej, tylko tkwimy, a czas płynie. Dlaczego tak robimy? Powodów jest kilka:

Jeśli w międzyczasie zmienią się nasze priorytety i przestanie nam zależeć na rozwoju kariery, to dobrze – można wtedy przestać przejmować się pracą i skupić na innych celach. Jeśli jednak rozwój kariery jest dla nas ważny cały czas, to problem „stania w miejscu” w pewnym momencie będzie na tyle palący, że może być źródłem frustracji lub depresji.

Ustalanie konkretnych celów zawodowych
Nie zawsze od początku naszej pracy zawodowej wiemy, co chcemy robić. Dlatego jeśli zaraz po studiach nie ustaliłeś planu kariery, to się nie martw – masz na to czas. Jeśli jednak masz już 35 lub więcej lat i nadal nie wiesz, jak powinna wyglądać twoja kariera, to lepiej poświęć parę godzin na ułożenie planu. Jak takie cele ustalić?

Kiedy już zastanowisz się nad tym wszystkim, zapisz to, by nie stracić celów z oczu.

Co daje zapisanie własnych celów zawodowych i ich określenie w czasie?

W ramach rozpisywania celów i planów zawodowych musisz pamiętać o kilku kwestiach: