7 zasad kontaktu z rekruterem

Odpowiadasz na dziesiątki ofert, masz wymagane kompetencje, a mimo to zaproszeń na rozmowę kwalifikacyjną brak? Ważne jest, aby pamiętać, że na zdobycie pracy ma wpływ wiele elementów – doświadczenie zawodowe, umiejętności, a także profesjonalizm. A nim powinniśmy wykazywać się w każdym momencie.

Wysyłając swoją aplikację musisz pamiętać, że osoba, z którą się kontaktujesz, prowadzi jednocześnie kilka procesów rekrutacyjnych. Nieprofesjonalne zachowania mogą zaprzepaścić szansę na zdobycie pracy nawet przy CV spełniającym wszystkie warunki. Etap pierwszego kontaktu z rekruterem wiele mówi o podejściu do pracy: zachowaniu względem przyszłych współpracowników i klientów, szacunku dla czasu drugiej strony oraz sumienności i obowiązkowości. Na co zatem zwracać uwagę?

  1. Załącz wszystkie dokumenty

Dokładnie przeczytaj ogłoszenie. Dowiesz się, co powinna zawierać aplikacja. Wysłanie CV z klauzulą ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych jest koniecznością. Niemniej jednak równie ważne może być dołączenie portfolio lub zadania rekrutacyjnego. Często też zawarta jest informacja o tytule wiadomości – pozwala to rekruterowi organizować pracę i wyszukać nasze zgłoszenie.

  1. Ułatw kontakt

Przesyłając wiadomość zadbaj o aktualne dane kontaktowe – również numer telefonu. Licz się z faktem, że kontakt ze strony rekrutera może Cię zaskoczyć w najmniej spodziewanym momencie. Nie upoważnia to jednak do nieprofesjonalnej rozmowy. Poinformuj, kiedy rozmowa będzie możliwa, umawiając się na konkretną godzinę. Wybieraj ustronne miejsce, które pozwoli na ustalenie szczegółów.

  1. Kontakty biznesowe

Obecnie rekruterzy kontaktują się także przez media społecznościowe. Nie zwalnia to od biznesowego podejścia – pamiętaj o zachowaniu oficjalnej formy wypowiedzi, bez błędów ortograficznych i gramatycznych oraz z wykorzystaniem polskich znaków.

  1. Przygotuj kalendarz

Wysyłając swoje zgłoszenia musisz liczyć się z koniecznością umówienia się na rozmowę kwalifikacyjną. Nie zawsze możliwe jest, aby spotkanie odbyło się poza godzinami obecnej pracy, więc dobrze zorientować się, czy w najbliższych dniach masz możliwość zaplanowania dnia wolnego. Nie rezygnuj z odebrania telefonu od rekrutera w czasie urlopu – poinformuj go, do kiedy jesteś nieobecny. Jasne postawienie sytuacji świadczy o rzetelnym podejściu do zobowiązań.

  1. Potwierdź spotkanie

Rekruter w trakcie rozmowy telefonicznej proponuje zazwyczaj wysłanie informacji mailowej ze szczegółami rozmowy. Jeśli tego nie zrobi, możesz o to poprosić. Nie zapomnij jednak odpisać, potwierdzając obecność na spotkaniu.

  1. Informuj o rezygnacji

Może zdarzyć się, że w czasie od ustalenia spotkania do zaplanowanej rozmowy kwalifikacyjnej dostaniesz potwierdzenie zdobycia innego stanowiska. W takim przypadku niezwłocznie podziękuj rekruterowi za dotychczasowy kontakt i poinformuj go o przyjęciu innej posady. Pamiętaj, że takie osoby umawiają spotkanie za spotkaniem – nie ma nic gorszego niż kandydat, który nie stawia się na spotkanie, wcześniej o tym nie informując.

  1. Przygotuj się do rozmowy

Kiedy już ustalisz czas spotkania, wyszukaj ogłoszenie, na które odpowiadałeś. Zapoznaj się jeszcze raz z wymaganiami i wyszukaj szczegóły działalności potencjalnego pracodawcy. Teraz wszystko zależy od Ciebie!