Kobiety niechętnie aplikują na oferty pracy z męskim wydźwiękiem

Kobiety niechetnie 449x460 Kobiety niechętnie aplikują na oferty pracy z męskim wydźwiękiem

Do płci stereotypowo przypisane są określone cechy. Przykładowo czułość, dobra organizacja czy empatia łączą się z wizerunkiem kobiety, podczas gdy asertywność, rywalizacja czy determinacja – mężczyzny. Z badań wynika, że na ogłoszenia rekrutacyjne, w których podkreślone są głównie męskie cechy, kobiety aplikują mniej chętnie.

Jak uzyskać satysfakcjonującą ilość odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne?

Okazuje się, że nie tylko ważne są standardowe elementy, jak opis zadań, oczekiwania i pakiet korzyści oferowanych pracownikom, ale także styl i forma, czyli język ogłoszenia oraz estetyka. Jeśli odwołuje się do zbyt wielu cech uważanych stereotypowo za męskie, to kobiety będą rzadziej aplikować.

Badania przeprowadzono na Technische Universität München. Na rynek wypuszczono 260 fikcyjnych ogłoszeń o pracę – w tym ogłoszenia związane ze stanowiskami managerskimi. Okazało się, że na te ogłoszenia, w których użyto więcej słów typu „asertywność”, „rywalizacja”, „analityczny”, „niezależność” przychodziło mniej aplikacji od kobiet. Dla nich szczególnie przyciągające były takie słowa takie słowa jak „odpowiedzialność”, „zaangażowanie”, „sumienność”. Dla mężczyzn słowa nie miały znaczenia – niezależnie od tego jak opisano wymagania wobec kandydatów, mężczyźni wysyłali taką samą ilość CV.

Wnioski z badań są szczególnie przydatne dla pracodawców – kobiety z dystansem podchodzą do stanowisk, które wydają im się zbyt „męskie”.