Dlaczego rekruter nie wierzy, kiedy mówisz, że nie miewasz konfliktów?

konflikty w pracy3 460x306 Dlaczego rekruter nie wierzy, kiedy mówisz, że nie miewasz konfliktów?Jednym z często zadawanych na rekrutacji pytań jest prośba o opisanie tego, jak kandydat radzi sobie z konfliktami w pracy. To pytanie pada nie bez kozery, bo konflikty dotyczą 95% pracowników (wg. badania State of Enterprise przeprowadzanego przez Workfront). Jaka jest najczęstsza odpowiedź kandydatów? „Nie miewam konfliktów”.

Oczywiście może być tak, że kandydat należy do najbardziej ugodowych osób na świecie, które nigdy nie doświadczają konfliktów w pracy, należąc tym samym do zaledwie 5% elity. Prawdopodobieństwo jednak tego, że na 10 zaproszonych kandydatów aż 90% znajduje się w tej elicie jest bardzo niskie. Dlatego jeśli kandydat mówi „nie jestem konfliktowy i nie przypominam sobie żadnego konfliktu” większość rekrutetów po prostu mu nie wierzy. A jeśli rekruter podejrzewa, że kandydat kłamie, to jego szanse mocno spadają.

Jak zatem odpowiedzieć na pytanie o konflikt? Może pomoże ci lista najczęstszych przyczyn konfliktów, które wskazywali badani. Weź pod uwagę, że niektóre z nich, wcale nie stawiają cię w złym świetle, a inne (jak np. konflikty na tle różnic kulturowych) mogą w niektórych firmach być bez znaczenia (zwłaszcza w Polsce, gdzie rzadko kiedy pracujemy z osobami z innych kręgów kulturowych).

Dlaczego doświadczamy konfliktu  kolegami z pracy?

  • Problemy bądź brak komunikacji – 36%
  • Konflikt priorytetów – 28%
  • Brak jasności co do terminów i pilności projektu – 14%
  • Niekompetencja – 6%
  • Osobowościowe bądź kulturowe różnice – 5%
  • Konflikt związany z zasobami firmy (np. dostęp do narzędzi) – 5%
  • Inne – 1%

Jeśli zatem następnym razem dostaniesz pytanie o konflikt, to wybierz coś mało inwazyjnego -jak np. sprzeczne terminy realizacji  projektu i opowiadając o konflikcie udowodnij, że konfliktowy nie jesteś. To znacznie lepsze niż zarzekanie się, że jesteś aniołem.